[Książka stanowi przewodnik po literaturze dla dzieci i młodzieży. I część jest skierowana do dorosłych.Stanowi pomoc w doborze lektury. Część II zatytułowana "Samodzielna lektura" skierowana jest przede wszystkim do młodzieży.W obu częściach pojawiają się problemy gatunków i konwencji literackich,motywów,wątków,toposów i archetypów.W każdym rozdzialiku prezentowane są tytuły dobrych wartościowych książek]
[Zawiera m.in. konkretne rady dotyczące diagnozowania i terapii dziecka dyslektycznego,radzenia sobie z agresją uczniów.Podano również propozycje kształcenia sprawności czytania i rozumienia czytanego tekstu, stwarzania sytuacji motywującej do czytania lektur szkolnych, organizacji procesu nauczania.]
[Przedstawono główne kręgi tematyczne groteski, jej bohaterów,język.Jej relacje lub opozycje wobec komizmu, fantastyki, karykatury,parodii,satyry, ironii i absurdu.]
Zawiera: TEORIA WOBEC ZAGŁADY. TEORIA WOBEC PRZESZŁOŚCI: Nauka - literatura - moralność. Teoria historii wobec Holocaustu (Historiografia, czyli Berela Langa teoria Zagłady. Literatura, czyli Haydena White'a teoria Zagłady. Moralność, czyli spotkanie). Literatura a historia, czyli czego (i jak) może szukać w literaturze zainteresowany przeszłością (Historia i literatura - kilka dystynkcji, Literatura jako zbiór faktów - historyk poszukuje zdarzeń, Literatura jako źródło myślenia - historyk poszukuje idei społecznych, Literatura jako składnik minionego świata - (nowy) historyk tropi ideologię, Ponownie moralność).
Zawiera: WOŁANIE, CZYLI DRUGA POŁOWA LAT OSIEMDZIESIĄTYCH: Lata 1987-1989 - próba syntezy, Dyskurs lat 1985-1989, Próba syntezy, Akt narracyjny jako anamnesis, W stronę reportażu.
Zawiera: OSWAJANIE ZAGŁADY. "POCZĄTEK" ANDRZEJA SZCZYPIORSKIEGO : Krytyce o narracji "Początku", Początek, ale czego?
Zawiera: CENA WZNIOSŁOŚCI. "ZAGŁADA" PIOTRA SZEWCA : Narracja "Zagłady" (Kim jest narrator "Zagłady"?, Jak autor doświadczył przeszłości, Wzniosłe doświadczenie przeszłości, Wyzwolony przez fotografię akt doświadczenia). Między historią a mitem (Nostalgia i wzniosłość, Mit contra historia, Zagłada suponowana, Zagłada według Piotra Szewca). Autotematyzm i Zagłada. "Umschlagplatz" Jarosława Marka Rymkiewicza (Ludzie - miejsca - idee. Preliminaria lekturowe - Powieść, czy świadectwo. Wprowadzenie do lektury, Postacie i powinności, Miejsca i rzeczy, Idee i problemy ogólne: totalitaryzm, teologia, naród, język), "Umschlagplatz" jako autotematyczna opowieść o Zagładzie (Czym jest autotematyzm?, "Umschlagplatz" a problem koherecji tekstu, Historia a literatura, Historia mentalności według Rymkiewicza, Autora uwagi na temat pisania, "Umschlagplatz" na tle prozatorskiej twórczości Rymkiewicza).
Zawiera: ROZPROSZENIE, CZYLI LATA DZIEWIĘĆDZIESIĄTE: LATA 1989-1999 - PRÓBA SYNTEZY (Przełom roku 1989, Przełom roku 1989 z perspektywy żydowskiej, Proza lat dziewięćdziesiątych wobec Holocaustu - próba syntezy, Głosy z zewnątrz. Fink - Akavia - Amiel, Długa pamięć Zagłady, Polska historiografia lat dziewięćdziesiątych wobec Zagłady).
Zawiera: INTERIORYZACJA ZAGŁADY : Interioryzacji odsłona pierwsza, czyli Zagłada jako efekt nowoczesności. "Nowoczesność i Zagłada" Zygmunta Baumana, Interioryzacji odsłona druga, czyli spór o "Czarne karty powstania", Interioryzacji odsłona trzecia, czyli spór wokół oświęcimskich krzyży, Dwie pamięci o Auschwitz.
Zawiera: REGIONALNE HISTORIE ZAGŁADY. "ŻYDZI PŁOCCY. DZIEJE I MARTYROLOGIA 1939-1945" JANA PRZEDPEŁSKIEGO (Regionalne historie Zagłady - dookreślenia, "Żydzi płoccy" jana Przedpełskiego jako przykład regionalnej historii Zagłady, Dobrzy polscy sąsiedzi, Epilog, czyli regionalne historie Zagłady w nowym tysiącleciu.
Zawiera: WOBEC NICOŚCI. "KAMIEŃ GRANICZNY" PIOTRA MATYWIECKIEGO (W stronę autobiografii, W stronę tradycji heideggerowskiej, W stronę języka, W stronę nicości, W stronę przeszłości, Głos wołającego na puszczy.
Zawiera: DZIECI HOLOCAUSTU WSPOMINAJĄ. PÓŹNE ŚWIADECTWA WILHELMA DICHTERA, MICHAŁA GŁOWIŃSKIEGO I ROMY LIGOCKIEJ : Między literaturą a wspomnieniem. "Koń Pana Boga" Wilhelma Dichtera, "Błysk pamięci". "Czarne sezony" Michała Głowińskiego, Odnajdywanie siebie. "Dziewczynka w czerwonym płaszczyku" Romy Ligockiej, Zagłada oczyma dziecka. Dziecięcy narrator wobec Holocaustu, Meandry ujawnienia.
Zawiera: Inny na opak, czyli o rewizjonizmie. "Tematy niebezpieczne" Dariusza Ratajczaka : Strategia "kozła ofiarnego", czyli casus Dariusza Ratajczaka, "Kłamstwo oświęcimskie" jako argument w sporze z postmodernizmem, Rewizjonizm jako wyzwanie dla konstruktywizmu, Zagłada jako podmiot wiary.
Zawiera: MIŁOŚĆ - JĘZYK - ZAGŁADA. "Tworki" Marka Bieńczyka : Romantyczna miłość a Zagłada, "Upojeni szczęściem, bogom podobni, śnili złoty sen o miłości, co wszystko zwycięża" [T102]. "Tworki" jako powieść fabularna o niespełnionej miłości, "Trzeba dać im wreszcie szansę wypełnienia całej linii, pełnego oddechu od marginesu, teraz kiedy już po wszystkim" [T7], Konsekwencje zastosowania romantycznego toposu, Teraz ja też się muszę zapisać. Na śmierć {T 185], "Przecież pan wie. Jej nie ma. Ona nie żyje" [T 180], "Tworki" jako powieść o kresie języka, "Toteż myślę, że właśnie po tych wykrzyknikach mogę podjechać niczym po szynach, po wąskich torach, magiczną kolejką w tamte okolice" [T 9], "Tworki" jako ponowoczesna opowieść o Zagładzie.
Zawiera: UHISTORYCZNIANIE I ODHISTORYCZNIANIE ZAGŁADY, CZYLI PROBLEMY HISTORYCZNEJ SYNTEZY HOLOCAUSTU. "WOJNA I OKUPACJA" TERESY PREKEROWEJ ORAZ "Z DZIEJÓW WIELKIEJ KATASTROFY NARODU ŻYDOWSKIEGO" MARIANA FUKSA : Połowa lat dziewięćdziesiątych jako zmiana formacji intelektualnej w polskiej historiografii, "Uhistorycznianie Zagłady", Zagłada jako całkowite zaskoczenie, czyli odhistorycznienie Zagłady, Poza dychotomie.
Zawiera: PORÓŻNIENIE CZYLI POCZĄTEK NOWEGO TYSIĄCLECIA : Lata 2000-2003 - próba syntezy, Proza lat 2000-2003 - rekonesans, Proza autobiograficzna a problem falsyfikatu, Historiografia lat 2000-2003.
Zawiera: Dwa głosy - dwa światy. "Z Auszwicu do Belsen" Mariana Pankowskiego oraz "Podzwonne dla dzwonnika" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, W świecie obozowej groteski, Chrystianizowanie Zagłady.
Zawiera: Historia contra literatura, Polacy contra Polacy. "Sąsiedzi" Jana Tomasza Grossa: Opus (Przed "Sasiadami", Wprowadzenie, Źródła, Zanim spalono stodołę, Sprawcy, Zbrodnia, Refleksje, Wezwanie), Debata ("Sąsiedzi" - pierwsze trudności lekturowe, Szarota vs Gross - inauguracja, "Obiektywni" historycy vs Gross, Strzembosz vs Gross, Śledztwo Instytutu Pamięci Narodowej, "Argumentum ad metum czyli język lęku - Nowak, Pająk, Niekrasz, Obrońcy Grossa, Inne wątki debaty.
Zawiera: Zakończenie, czyli o książkach, które mogłyby jeszcze zostać napisane.
The item has been added to the basket.
If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again
SOWA OPAC :: wersja 6.5.1 (2025-04-03)
Oprogramowanie dostarczone przez SOKRATES-software.
Wszelkie uwagi dotyczące oprogramowania prosimy zgłaszać w bibliotece.