301778
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 313-342
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Rozdział 1. Zakres zastosowań psychologii klinicznej. Obszary tradycyjne i współczesne. Zmiany w zakresie zastosowań psychologii klinicznej (społeczno-cywilizacyjne czynniki przemian zakresu psychologii klinicznej. Wewnętrzne czynniki przemian w psychologii i psychologii klinicznej. Utrwalanie się tradycji dziedzin a rozwój nowych subdyscyplin w psychologii klinicznej (powody utrwalnia się dziedzin tradycyjnych, powstawanie nowych subdyscyplin a rozwój psychologii klinicznej.
Zawiera: Rozdział 2. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - wybrane zagadnienia. Ujęcia teoretyczne. Rozumienie dziecka jako osoby. Uwarunkowania problemów klinicznych. Wybrane problemy kliniczne z uwzględnieniem okresów rozwoju (okres wczesnego dzieciństwa (okres niemowlęcy i poniemowlęcy), okres średniego dzieciństwa - wiek przedszkolny, okres późnego dzieciństwa - wiek szkolny, okres adolescencji - wiek młodzieńczy, kierunki i rodzaje pomocy psychologicznej. Zmiany w rozumieniu problemów klinicznych dzieci i młodzieży.
Zawiera: Rozdział 3. Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Psychopatologia zabuerzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Perspektywa psychologiczna - odrębność objawów, wspólnota patomechanizmów? Psychoanaliza a zaburzenia osobowości (psychoanaliza charakteru, dwa modele patomechanizmu zaburzeń osobowosci). Poznawcze koncepcje zaburzeń osobowosci i zaburzeń na tle lekowym (poznawczo-interpersonalny cykl zachowania a psychopatologia. Zaburzenia osobowości w teorii uczenia się (ewolucyjno-biospołeczna koncepcja zaburzeń osobowości, zaburzenia osobowości typu bordeline.
Zawiera: Rozdział 4. Psychologia schizofrenii. Schizofrenia. Obraz kliniczny (objawy i ich klasyfikacje) Perspektywa "pierwszej osoby": choroba w relacjach pacjentów. Psychologiczne mechanizmy schizofrenii (procesy poznawcze: specyfika oddolnego i odgórnego przetwarzania informacji. Dynamika emocji. Indywiduacja i tożsamość. Relacja poznanie-afekt-indywiduacja. Niektóre aspekty terapii i rehabilitacji chorych.
Zawiera: Psychologia zaburzeń afektywnych. Dane opisowe dotyczące zaburzeń nastroju (zaburzenia w świetle psychopatologii opisowej i w świetle klasyfikacji zaburzeń). Koncepcje wyjaśniające mechanizm i patogenezę zaburzeń afektywnych (biologiczne modele zaburzeń afektywnych, psychoanalityczne koncepcje zaburzeń nastroju, poznawczo-behawioralne podejście do zaburzeń nastroju, stresowe wydarzenia a depresja - modele podatność-stres, podejście interpersonalne do zaburzeń depresyjnych. Wybrane zagadnienia terapii zaburzeń afektywnych metodami psychologicznymi (leczenie depresji zorientowane psychoanalitycznie, poznawczo-behawioralna terapia depresji, podejście interpersonalne w terapii depresji.
Zawiera: Rozdział 6. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego. Zaburzenia po stresie traumatycznym. Historia odkrywania psychologicznych następstw skrajnego stresu. Kryteria diagnostyczne PTSD (zdarzenie traumatyczne - zmiany sposobu definiowania). Diagnozowanie PTSD (pomiar ekspozycji na zdarzenia traumatyczne, pomiar PTSD w badaniach epidemiologicznych). Rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń i zaburzenia po stresie traumatycznym. Czynniki ryzyka PTSD. Terapia potraumatyczna.
Zawiera: Rozdział 7. Psychologia niepełnosprawności umysłowej. Krótka historia rozwoju poglądów na niepełnosprawność umysłową (oligofrenia, niedorozwój umysłowy i upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność umysłowa). Trzy nurty współczesnych badań nad niepełnosprawnością umysłową (psychobiologiczne, psychorozwojowe i psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności umysłowej).
Zawiera: Rozdział 8. Psychologia uzależnień. Nadużywanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Rodzaje substancji psychoaktywnych i ich rozpoznawanie. Obraz kliniczny nadużywania i uzależnienia od środków psychoaktywnych. Neurobiologiczne działanie substancji psychoaktywnych.
Zawiera: Koncepcja i modele uzależnienia: genetyczno-behawioralne, psychologiczne, społeczne czynniki ryzyka narkomanii.
Zawiera: Programy leczenia uzależnienia: modele i programy leczenia alkoholików i narkomanów.
Zawiera: Rozdział 9. Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna Kształtowanie się przedmiotu badań w neuropsychologii klinicznej (ujęcia statyczne, neuroanatomiczne, skoncentrowane na pytaniu "gdzie", w kierunku wyjasnień dynamicznych - ujęcia strukturalno-funkcjonalne, współczesne modele wyjaśniające, mechanizmy adaptacyjne i dezadaptacyjne w uszkodzeniach i dysfunkcjach mózgu.
Zawiera: Charaktersytyka wybranych zaburzeń neuropsychologicznych: objawy globalnej reakcji mózgu na działanie czynników patogennych, specyficzne zespoły zaburzeń neuropsychologicznych i ich mózgowe podłoże, neuropsychologiczna analiza demencji (otępienia), neuronalne podłoże zaburzeń osobowości i emocji, dysocjacja wiedzy jawnej i ukrytej w zaburzeniach neuropsychologicznych.
Zawiera: Obszary zastosowań neuropsychologii klinicznej: cele i przebieg diagnozy neuropsychologicznej, terapia neuropsychologiczna - założenia, cele, przebieg.
Zawiera: Rozdział 10. Psychologia zaburzeń seksualnych. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych. Zaburzenia tożsamości płciowej (geneza, rodzaje, interwencja). Kształtowanie sie orientacji seksualnej, definicja i geneza orientacji seksualnej. Społeczne konsekwencje orientacji seksualnej. Interwencja wobec osób zorientowanych seksualnie.
Zawiera: Zaburzenia preferencji seksualnych: pojęcie i charaktersytyka, klasyfikacje i kryteria diagnostyczne, interwencja.
Zawiera: Realizacja roli płciowej.
Zawiera: Dysfunkcje seksualne: pojęcie, przyczyny, typy, terapia.
Zawiera: Rozdział 11. Kliniczna psychologia zdrowia. Choroba w paradygmacie stresu psychologicznego: współczesne ujęcia stresu psychologicznego, wielowymiarowa analiza zjawiska stresu a podejście do problemów zdrowotnych we współczesnej psychologii zdrowia. Dwustronne zalezności między stresem a chorobą: stres jako przyczyna i jako następstwo problemów zdrowotnych. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w obliczu stresu i jej znaczenie dla następstw stresu.
Zawiera: Psychologiczne uwarunkowania choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu: rodzaje stresorów - podział ze względu na siłę i zakres oddziaływania, skutki zdrowotne utrapień życiowych, wydarzenia życiowe a choroby, polietiologiczny model chorób somatycznych.
Zawiera: Psychologiczne następstwa choroby jako źródła stresu: charaktersytyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w nastepstwie choroby, emocjonalne ustosunkowanie się do choroby - obraz własnej choroby i jego komponenty.
Zawiera: Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja: specyficzne dla sytuacji choroby formy radzenia sobie z emocjami, choroba jako zadanie i zachowania chorego ukierunkowane na cele zdrowotne, zależności między dwoma nurtami radzenia sobie z chorobą.
Zawiera: Psychologiczna problematyka relacji lakarz-pacjent: relacja lekarz-pacjent jako zagadnienie interdyscyplinarne. Znaczenie aspektów wychowawczych. Podejmowanie decyzji o udaniu się do lekarza i lęk przed wizytą. Komunikacja między lekarzem a pacjentom. Wykonywanie zaleceń lekarskich przez pacjentów. Człowiek w systemie opieki zdrowotnej (człowiek chory w przychodni i w szpitalu).
Zawiera: Rozdział 12. Interwencja kryzysowa. Kryzys emocjonalny (kryzys a wydarzenia krytyczne, klasyczne modele i charakterystyka kryzysu, kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju, stres a kryzys, kryzys w strefie chronicznym, kryzys w paradygmacie psychosocjokulturowym.
Zawiera: Rodowód interwencji w kryzysie.
Zawiera: Założena i zróżnicowany kontekst interwencji kryzysowej (założenia interwencji kryzysowej, interwencja kryzysowa - kontekst i znaczenie terminu).
Zawiera: Indywidualna pomoc w kryzysie: cele i zadania interwencji kryzysowej, zasady, przebieg, strategie i techniki oddziaływania. Trudności i dylematy interwencji kryzysowej.
Zawiera: Rozdział 13. Osoby niepełnosprawne i psychologiczne aspekty ich rehabilitacji. Niepełnosprawność jako zjawisko wieloaspektowqe. Niepełnosprawność w świetle teorii i badań psychologicznych (relacja: "uszkodzenie organizmu - niepełnosprawność"; relacja: "niepełnosprawność - upośledzenie społeczne"; sytuacja psychologiczna osoby niepełnosprawnej. Psychologiczne aspekty procesu rehabilitacji.
Zawiera: Rozdział 14. Psychologia sądowa - wybrane zagadnienia. Prawa i obowiązki biegłego psychologa w świetle Kodeksu postepowania karnego. Rola psychologa w sprawach cywilnych. Rola psychologa w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (sądowo-psychologiczne ocenianie małżeństwa i sytuacji dziecka po ewentualnym orzeczeniu rozwodu, stosunki między rodzicami a dziećmi - władza rodzicielska i obowiązek wzajemnego wspierania się rodziców i dzieci. Dobro dziecka.
Zawiera: Psycholog jako biegły sądowy w sprawach karnych: problem poczytalności sprawcy przestepstwa, przestepstwo zabójstwa popełnione w stanie silnego wzburzenia, ocena pobudek działania sprawcy przestępstwa i jego warunków osobistych, ocena wiarygodności zeznań - postrzeganie, zapamietywanie i odtwarzanie inkryminowanych zdarzeń.
Zawiera: Nowe zadania dla psychologa sądowego: psycholog jako mediator sądowy, prewencja psychologiczna (na przykładzie gwałtu seksualnego), przeciwwskazaniapsychologiczne do świadczenia usług detektywistycznych.
Zawiera: Zawiera indeks rzeczowy.
Zawiera: 00
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Zakres i zawartość: Zawiera noty o autorach: Maria Beisert, Lidia Cierpiałkowska, Krystyna Drat-Ruszak, Anna Herzyk, Irena Heszen, Stanisłąw Kowalik, Dorota Kubacka-Jasiecka, Maja Lis-Turlejska, Irena Obuchowska,Wojciech Poznaniak.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej