301722
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 233-248.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Część I. Przedmiot i historia psycholingwistyki: 1. Przedmiot psycholingwistyki, 2. Rozróżnienia terminologiczne: język a mowa; kompetencja a realizacja językowa; wiedza językowa. 3. Historia badań psycholingwistycznych: 3.1. Okres pierwszy - lata pięćdziesiąte, 3.2. Okres drugi - lata sześćdziesiąte, 3.3. Okres trzeci - współczesny.
Zawiera: Część II. Biologiczne i społeczne uwarunkowania języka: 1. Neurofizjologiczne podstawy języka, 2. Filogeneza języka, 3. Język ludzki a język zwierząt, 4. Produkcja i percepcja mowy: 4.1. Artykulacja dźwięków mowy, 4.2. Percepcja mowy, 4.3. Motoryczna teoria percepcji mowy, 5. Społeczne podstawy języka: 5.1. Filogeneza, 5.2. Ontogeneza, 5.3. Aspekty teoretyczne, 6. Rozwój języka u dziecka: 6.1. Język a inne funkcje poznawcze dziecka, 6.2. Prawidłowości rozwoju języka w aspekcie porównawczym.
Zawiera: Część III. Rozważania nad językiem w jego funkcji reprezentatywnej: 1. Składniki kompetencji językowej, 2. Wiedza językowa a wiedza o świecie, 3. Rola słownika umysłowego, 4. Język a procesy percepcyjno-wyobrażeniowe, 5. Język a pamięć, 6. Język a pojęcia, 7. Determinizm językowy czy determinizm poznawczy, 8. Język a świadomość.
Zawiera: Część IV. Rozważania nad językiem w jego funkcji komunikacyjnej: 1. Kompetencja komunikacyjna, 1.1. Wypowiedzi i akty mowy, 1.2. Dyskurs, 1.3. Odmiany i warianty językowe, 1.4. Style osobiste, 2. Rozumienie i produkowanie dyskursu: 2.1. Dyskurs a tekst, 2.2. Badania nad dyskursem konwersacyjnym: 2.2.1. Główne prawidłowości dyskursu konwersacyjnego w aspekcie społecznym, 2.2.2. Prawidłowości dyskursu konwersacyjnego w aspekcie informacyjnym, 2.3. Badania nad dyskursem tekstowym: 2.3.1. Struktura tekstu, 2.3.2. Funkcja pragmatyczna dyskursu tekstowego, 3. Psychologiczna problematyka czytania: 3.1. Charakterystyka procesu czytania, 3.2. Psychologiczny model procesu czytania, 3.3. Różnice indywidualne w szybkości i efektywności czytania, 3.4. Studia porównawcze nad czytaniem.
Zawiera: Część V. Psychologiczna problematyka dwujęzyczności: 1. Dwujęzyczność: postawienie problemu, 1.1. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne badania nad dwujęzycznością czystą i mieszaną, 1.2. Badania rozwojowe nad dwujęzycznością, 2. Submersja: dwujęzyczność zubożająca, 3. Immersja: dwujęzyczność pożądana, 4. Porównanie submersji z immersją, 5. Zdolności językowe i inne różnice indywidualne, 6. Motywacja do nauki języka drugiego, 7. Postawy wobec języka i grupy językowej.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej