303176
Brak okładki
Książka
W koszyku
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s.218-236
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Rozdział 1. Psychologia języka a psycholingwistyka i socjolingwistyka. Uwagi wstępne.
Zawiera: Rozdział 2. Podstawowe pojęcia, historia i metody psycholingwistyki: 2.1. Podstawowe pojęcia psycholingwistyki, 2.2. Historia psycholingwistyki, 2.3. Metody psycholingwistyki.
Zawiera: Rozdział 3. Funkcje języka: reprezentatywna i komunikacyjna: 3.1. Różne użycia języka, 3.2. Specyfika językowej funkcji reprezentatywnej, 3.3. Specyfika językowej funkcji komunikacyjnej.
Zawiera: Rozdział 4. Pochodzenie języka: 4.1. Czym język ludzki różni się od "języków" zwierzęcych? 4.2. Protojęzyk a język naturalny. 4.3. Filogeneza języka: 4.3.1. Powstanie języka a dobór naturalny
Zawiera: Rozdział 5. Neurofizjologiczne podłoże języka: 5.1. Uwagi wstępne, 5.2. Metody badań neurofizjologicznych mózgu, 5.3 Lokalizacja mózgowa funkcji językowych, 5.4 Specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych.
Zawiera: Rozdział 6. Wytwarzanie i percepcja dźwięków mowy: 6.1. Uwagi wstępne, 6.2 Wytwarzanie dźwięków mowy, 6.3 Percepcja dźwięków mowy.
Zawiera: Rozdział 7. Przyswajanie języka przez małe dziecko: 7.1. Wprowadzenie, 7.2. Metody badania rozwoju języka małego dziecka, 7.3. Fazy rozwoju języka, 7.4. Przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej: 7.4.1. Rozwój składnika fonologicznego, 7.4.2. Rozwój składnika umysłowego, 7.4.3. Rozwój aspektu syntaktycznego wiedzy językowej, 7.4.4. Rozwój aspektu pragmatycznego wiedzy językowej. 7.5. Zaburzenia rozwoju językowego, 7.6. Główne podejścia teoretyczne w badaniu rozwoju językowego u dziecka: 7.6.1. Dowody na biologiczne uwarunkowania języka, 7.6.2. Dowody na społeczne uwarunkowania języka, 7.6.3. Inne problemy kontrowersyjne.
Zawiera: Rozdział 8. Kompetencja językowa: 8.1. Ustalenia terminologiczne, 8.2. Główne założenia leżące u podstaw kompetencji językowej, 8.3. Struktura głęboka i struktura powierzchniowa, 8.4. Istota UG w świetle teorii zasad i parametrów, 8.5. Inne modele UG, 8.6. Kompetencja językowa ludzi niesłyszących.
Zawiera: Rozdział 9. Słownik umysłowy: 9.1. Uwagi wstępne, 9.2. Znaczenie słów, 9.3. Metody badania słownika umysłowego, 9.4. Organizacja słownika umysłowego: 9.4.1. Aspekt semantyczny, 9.4.2. Aspekt syntaktyczny, 9.4.3. Aspekt fonologiczny i ortograficzny, 9.5. Dostęp leksykalny, 9.6. Słowotwórstwo i fleksja.
Zawiera: Rozdział 10. Kompetencja komunikacyjna: 10.1. Uwagi wstępne, 10.2. Akty mowy, 10.3. Znaczenie zdania a znaczenie wypowiedzi, 10.4. Zasady efektywnej komunikacji, 10.5. Rozmowa jako wyjściowa forma realizacji kompetencji komunikacyjnej, 10.6. Główne koncepcje teoretyczne w badaniach nad kompetencją komunikacyjną, 10.6.1. Etnografia komunikowania się, 10.6.2. Wspólny grunt: wspólne działanie, wspólne czynności, 10.7. Społeczne aspekty używania języka, 10.8. Siła tkwiąca w ludzkiej kompetencji komunikacyjnej.
Zawiera: Rozdział 11. Dyskurs: 11.1. Czym jest dyskurs?, 11.2. Dyscypliny zajmujące się dyskursem, 1.3. Dyskurs konwersacyjny, 11.4. Kulturowe uwarunkowania dyskursu konwersacyjnego: 11.4.1. Konwencje konwersacyjne, 11.4.2. Konwersje otwierania i zamykania dyskursu, 11.5. Dyskurs tekstowy, 11.6. Teoretyczne podejścia do analizy dyskursu: 11.6.1. Pragmatyzm, 11.6.2. Socjolingwistyczne analizy konwersacji, 11.6.3. Psychologia dyskursywna, 11.6.4. Krytyczna analiza dyskursu, 11.7. Metody analizy dyskursu: 11.7.1. Metody jakościowe, 11.7.2. Metody ilościowe.
Zawiera: Rozdział 12. Język a myślenie: 12.1. Uwagi wstępne, 12.2. Niezależność myślenia od języka: 12.2.1. Argumenty za stanowiskiem kognitywnym, czyli łączącym myśl z językiem, 12.2.2. Argumenty za stanowiskiem nie utożsamiającym języka z myśleniem, 12.3. Relatywizm językowy, 12.4. Badania nad związkiem języka z myśleniem: 12.4.1. Badania międzyjęzykowe, 12.4.2. Badania wewnątrzjęzykowe, 12.5. Podobieństwa w funkcjonowaniu obu kompetencji: językowej i poznawczej.
Zawiera: Rozdział 13. Dwujęzyczność: 13.1. Rodzaje dwujęzyczności, 13.2. Dwujęzyczność u dzieci: 13.2.1. Rodzaje dwujęzyczności u dzieci, 13.2.2. Submersja versus immersja, 13.3. Dwujęzyczność u ludzi dorosłych: 13.3.1. Rola zdolności językowych i motywacji w nabywaniu L2, 13.3.2. Transfer między L1 i L2, 13.3.3. Interjęzyk, czyli język mieszany, 13.4. Społeczne problemy związane z dwujęzycznością.
Zawiera: Rozdział 14. Komunikowanie się przy użyciu języka a komunikacja niewerbalna: 14.1. Uwagi wstępne, 14.2. Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej, 14.3. Porównywanie komunikacji niewerbalnej z werbalną, 14.4. Psychologia kłamstwa.
Zawiera: Rozdział 15. Język a fundamentalny błąd atrybucji: 15.1. Uzasadnienie tytułu, 15.2. Porównanie autostereotypów z heterostereotypami, 15.3. Wpływ języka na autonomicznym (poza świadomością) poziomie funkcjonowania stereotypów, 15.4. Części mowy wykorzystane na użytek stereotypów, 15.5. Dyskursywne strategie językowe służące do wyrażania stereotypów: 15.5.1. Konkretność versus abstrakcyjność, 15.5.2. Strategia kamuflażu, 15.5.3. Strategia decentracji, 15.5.4. Kategoryzacja versus partykularyzacja, 15.5.5. Strategia podtrzymywania społecznego i politycznego status quo.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej