301471
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 428-444.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Spis treści: Wstęp. Rozdział 1. Ramy teoretyczno-metodologiczne narracji o praktyce edukacyjnej XX wieku: wprowadzenie, badanie kultury, model badań społecznej praktyki edukacyjnej w przestrzeni kulturowej, transgresja historyczna jako teoretyczny kontekst badań nad społeczną praktyką edukacyjną, narracja jako forma wypowiedzi (kontekst filozoficzno-teoretyczny zainteresowania się narracjami w naukach humanistycznych, "narratologia" jako dziedzina współczesnych badań kultury, wykorzystanie wiedzy o narracjach w badaniach nad edukacją, narracje historyczne w naukach humanistycznych), założenia konstytuujące formę, strukturę i treść narracji. Podsumowanie - Czym jest prezentowany tekst kulturowy.
Zawiera: Rozdział 2. Druga Rzeczypospolita (1918-1939): wprowadzenie, uwarunkowania polityczne, społeczne i ekonomiczne związane z powstawaniem państwa oraz budowanie struktur administracyjnych II RP, problemy związane z budowaniem i funkcjonowaniem systemu oświatowego (lata 1921-1932, kształcenie nauczycieli, sieć szkolna), reforma oświatowa 1932 roku - ustawa Jędrzejewiczowska. Problem kształcenia na poziomie wyższym. Włączanie kształcenia nauczycieli w struktury akademickie. Najważniejsze problemy rozwiązywane przez II RP za pomocą instytucji edukacyjnych (likwidacja analfabetyzmu, zmiana struktury społęcznej, budowanie tożsamości narodowej, państwowej i społecznej).
Zawiera: Kontekst kulturowy zmian w praktyce edukacyjnej: najważniejsze idee epoki nowoczesnej w Europie Zachodniej i reformy oświatowe z nimi związane, kształtowanie się Europy jako współnoty kulturowej.
Zawiera: Najważniejsze idee Europy Zachodniej w epoce nowoczesnej: praktyka oświatowa niektórych krajów Europy od XVIII wieku (praktyka oświatowa Francji, praktyka oswiatowa w państwach, do których zostały włączone ziemie polskie w wyniku zaborów). Wzorce osobowe możliwe do zaakceptowania w II RP ("człowiek zabawy" jako wzór kultury szlacheckiej i chłopskiej, "człowiek dobrze wychowany" jako wzór kultury inteligenckiej).
Zawiera: Odpowiedź pedagogika polskiej na wyzwania przełomu XIX i XX wieku: Uniwersytet Lwowski - inicjatywy profesora Kazimierza Twardowskiego, Uniwersytet Jagielloński - inicjatywy profesora Władysława Heinricha, nurt pedologiczny w Polsce. Popularyzacja wiedzy o edukacji. Kongresy pedagogiczne i czasopisma. Podsumowanie - Logika zmian w społecznej praktyce edukacyjnej w II RP.
Zawiera: Rozdział 3. Między Drugą Rzeczypospolitą a Polską Rzeczypospolitą Ludową (1939-1952). Polska w warunkach utraty niepodległości i zagrożenia dwoma totalitaryzmami. Polityka oświatowa na ziemiach polskich po ich włączeniu do III Rzeszy i ZSRR (polityka oswiatowa na ziemiach włączonych bezposrednio do Rzesz, w Generalnym Gubernatorstwie, na ziemiach włączonych bezpośrednio do ZSRR).
Zawiera: Polska w konspiracji: tajne szkolnictwo ogólnokształcące, szkolnictwo wyższe).
Zawiera: Tryumf Wielkiego Przymierza a sprawa Polski na arenie międzynarodowej: Polska w strefie wpływów ZSRR, program przejęcia władzy w Polsce (likwidacja struktur Polskiego Państwa Podziemnego, likwidacja własności prywatnej środków produkcji, stworzenie rozbudowanego aparatu przymusu /kontroli, inwigilacji, represji i terroru/, legitymizacja nowej władzy).
Zawiera: Tworzenie warunków do przeprowadzenia "wielkiej zmiany kulturowej": totalitaryzm komunistyczny, program i proces sowietyzacji, fenomen sowietyzacji, cele i zadania związane z uruchomieniem "ofensywy ideologicznej".
Zawiera: Ofensywa ideologiczna w Polsce: kierunek zmian w dziedzinie języka, w nauce, w literaturze i innych sztukach - socrealizm, kierunek zmian w relacjach między państwem a Kościołem.
Zawiera: Posumowanie - logika zmian w praktyce edukacyjnej w latach wielkiej zmiany polityczno-kulturowej.
Zawiera: Rozdział 4. Polska Rzeczypospolita Ludowa (1952-1989). Bilans strat - diagnoza stanu.
Zawiera: Lata 1944-1956: zmiany w systemie oświatowym (ogólnokształcącym): tworzenie administracji oświatowej, przygotowanie do reformy oświatowej, najważniejsze dekrety dotyczące organizacji szkolnictwa w latach 1944-1948, przygotowanie do przeprowadzenia ofensywy ideologicznej w systemie oświaty, akcja likwidacji analfabetyzmu, zmiany w obszarze ideałów i celów edukacyjnch, reforma programowa - zmiany w treściach i celach kształcenia (nauczania i wychowania).
Zawiera: Realizacja zmian w segmencie kształcenia zawodowego.
Zawiera: Polityka kadrowa i kształcenie nauczycieli dla szkół podstawowych.
Zawiera: Zmiany w nauce i szkolnictwie wyższym: Pierwszy Kongres Nauki Polskiej, nowa organizacja nauki, zmiany w strukturze i funkcjonowaniu uczelni.
Zawiera: Konstytucyjne zmiany w obszarze edukacji.
Zawiera: Lata 1957-1989.
Zawiera: Transgresyjne ujęcie zmian dokonanych w latach 1944-1956.
Zawiera: Proces destalinizacji po roku 1956.
Zawiera: Kontynuacja i zmiana w systemie oświatowym lat 1957-1989 (proces zmian oświatowych w l. 1952-1961 oraz 1961-1973, reforma oświaty w roku 1973, dryfowanie oświaty po roku 1973.
Zawiera: Kontynuacja i zmiana w polityce wobec nauki i szkolnictwa wyższego: kierunek zmian w nauce i szkolnictwie wyższym po 1956 roku, zmiany w kształceniu nauczycieli i pedagogów po 1956 roku.
Zawiera: Pedagogika w procesie wielkiej zmiany kulturowej
Zawiera: Ruch oporu wobec zmiany kulturowej i jej skutków w oświacie i nauce: opozycja antysystemowa w PRL-u, problem reformy oświatowej w działaniach opozycji demokratycznej.
Zawiera: Podumowanie - logika zmian w praktyce edukacyjnej PRL-u.
Zawiera: Rozdział 5. Trzecia Rzeczypospolita (po 1989 r.)
Zawiera: Uwikłanie zmiany kulturowej w proces transformacji systemowej.
Zawiera: Problem zmian oświatowych w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Zawiera: Reformy oświatowe po 1989 roku - ustawy o sytemie oświaty z 1991 i 1999 roku.
Zawiera: Monitorowanie zmian w systemie oświaty: Raporty OECD, Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, badania nad młodzieżą.
Zawiera: Kontynuacja i zmiana w szkolnictwie wyższym.
Zawiera: Pedagogika w warunkach zmiany kulturowej.
Zawiera: Kształcenie naucycieli i pedagogów.
Zawiera: Podsumowanie - logika zmian w praktyce edukacyjnej III RP (w praktyce oświatowej i szkolnictwie wyższym).
Zawiera: Zakończenie. Imponderabilia wielkiej zmiany.
Zawiera: Kalendarium (wydarzenia i fakty XX wieku, które miały znaczenie dla polskiej praktyki edukacyjnej).
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej