Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce: Prekursorzy, Higiena szkolna, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Auksologia.
Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne: Strefy rozwoju i ich wzajemny związek, Etapy w rozwoju osobniczym, Dymorfizm płciowy.
Rozwój fizyczny człowieka: Wzrastanie, Zmiany wysokości ciała, Zmiany masy ciała, Różnicowanie, Dojrzewanie, Czynniki wpływające na rozwój fizyczny (genetyczne, środowiskowe), Metody oceny rozwoju fizycznego (ocena wzrastania, Ocena dojrzewania), Wiek rozwojowy, Tendencje przemian w rozwoju fizycznym, Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży (niedobór wysokości ciała, Otyłość, Niedobór masy ciała, Zaburzenia dojrzewania płciowego.
Rozwój motoryczny: Podstawowe pojęcia (Umiejętności, zdolności i uzdolnienia motoryczne - ruchowe, Sprawność fizyczna, Wydolność fizyczna), Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie (Charakterystyka motoryczności w różnych okresach życia), Czynniki wpływające na rozwój motoryczny, Metody oceny rozwoju motorycznego (Metody pomiaru sprawności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym, Test sprawności fizycznej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, Testy sprawności fizycznej dorosłych, Metody pomiaru wydolności fizycznej), Tendencje przemian sprawności fizycznej.
Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia: Okres prenatalny (Aktywność ruchowa płodu, Zaspokajanie potrzeb biologicznych w okresie prenatalnym), Okres noworodkowy (Aktywność ruchowa i cechy motoryki noworodka donoszonego, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych noworodka), Okres niemowlęcy (Rozwój fizyczny niemowlęcia, Rozwój motoryczny niemowlęcia, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych niemowlęcia), Okres poniemowlęcy (Rozwój fizyczny w okresie poniemowlęcym, Rozwój motoryczny w okresie poniemowlęcym), Okres przedszkolny (Rozwój fizyczny w okresie przedszkolnym, Rozwój motoryczny w okresie przedszkolnym), Młodszy wiek szkolny (Rozwój fizyczny w młodszym wieku szkolnym, Rozwój motoryczny w młodszym wieku szkolnym, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych dziecka w młodszym wieku szkolnym), Okres dojrzewania płciowego (Zmiany hormonalne w okresie dojrzewania płciowego, Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania płciowego, Charakterystyczne objawy dojrzewania płciowego, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych nastolatków), Okres młodzieńczy (Rozwój w okresie młodzieńczym, Rozwój motoryczny w okresie młodzieńczym, Potrzeby biologiczne ludzi młodych), Etap stabilizacji, Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość (Zmiany budowy i składu ciała, Przekwitanie i objawy mu towarzyszące, Proces inwolucji motorycznej, Potrzeby biologiczne ludzi w podeszłym wieku).
Rozwój seksualny: Podstawowe pojęcia (Płeć, Cechy płciowe, Dojrzałość płciowa i seksualna, Popęd seksualny), Przebieg rozwoju psychoseksualnego, Charakterystyka seksualizmu w różnych okresach życia, Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego, Zachowania seksualne w dzieciństwie i okresie dojrzewania, Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im, Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości.
Układ nerwowy, Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój, Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój.
Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się: Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się, Pamięć a uczenie się (Rodzaje pamięci, Pamięć trwała, jej rodzaje i etapy).
Fizjologiczne podłoże emocji: Rodzaje emocji, Przejawy emocji i ich komponenty, Mózgowe systemy regulacji emocji.
Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej: Reakcja stresowa, Wpływ stresu na zdrowie, Wpływ stresu na zdolność do uczenia się.
Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej: Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z dysleksją, Przyczyny dysleksji.
Żywienie: Regularne pobieranie pokarmu, Zasady racjonalnego żywienia, Urozmaicenie, Umiarkowanie, Uregulowanie, Umiejętność przyrządzania potraw, Uprawianie aktywności ruchowej, Unikanie, Uśmiech), Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki.
Aktywność fizyczna: Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia, Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące, Zalecany poziom aktywności fizycznej, Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny i skutki.
Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku: Rytmy biologiczne i ich rodzaje), Praca, zmęczenie, odpoczynek (Praca i jej rodzaje, Zagrożenia dla rozwoju i zdrowia człowieka związane z pracą), Zmęczenie - rodzaje, objawy i skutki, Odpoczynek, Sen (Fazy snu, potrzeba snu w różnych okresach życia).
Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi: Ochrona przed zanieczyszczeniem powietrza atmosferycznego, Ochrona przed narażeniem na dym tytoniowy (Skutki narażenia na bierne palenie, Działania podejmowane w celu ograniczenia następstw narażenia na bierne palenie), Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem, Ochrona przed hałasem.
Związki między zdrowiem a edukacją: Zdrowie a edukacja, Edukacja a zdrowie.
Zdrowie i czynniki je warunkujące: Definicja zdrowia, Holistyczne podejście do zdrowia, Czynniki warunkujące zdrowie, Mierniki zdrowia, Profilaktyka chorób i promocja zdrowia.
Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży: Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży, Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie.
Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodziezy w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im: Wypadki i urazy.
Zaburzenia zdrowia psychicznego: Rodzaje zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, Charakterystyka wybranych zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (Niepełnosprawność umysłowa, Autyzm dziecięcy, Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, Tiki, Zaburzenia zachowania, Jadłowstręt psychiczny, Bulimia, Depresja młodzieńcza, Samobójstwa i próby samobójcze).
Używanie substancji psychoaktywnych: Podstawowe pojęcia, Uzależnienia, Częstość używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w Polsce, Przyczyny przyjmowania substancji psychoaktywnych przez młodzież, Objawy wskazujące na użycie substancji psychoaktywnych, Szkody związane z używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież, Zapobieganie).
Choroby przewlekłe: Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dzieci i młodzieży, Trudności w funkcjonowaniu w szkole i ich przyczyny, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi, Warunki niezbędne do efektywnego zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zakażenie HIV: Drogi zakażenie, Przebieg zakażenia u dzieci, diagnostyka, leczenie, Profilaktyka zakażeń wertykalnych u dzieci, Dziecko z zakażeniem HIV w szkole.
Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym: Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy (czynniki ryzyka miażdżycy).
Wczesne zapobieganie osteoporozie: zasady zapobiegania osteoporozie.
Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy: Rak szyjki macicy, jego występowanie i przyczyny, Zasady zapobiegania rakowi szyjki macicy.
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami: Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami (Zadania pielęgniarki szkolnej i lekarza).
Obciążenia zawodowe nauczycieli: Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli, Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli, Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela.
Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im: Przewlekłe choroby narządu głosu, Zespół wypalenia zawodowego.
Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli: Ochrona zdrowia nauczycieli, Promocja zdrowia pracujących.
Środowisko społeczne szkoły, Środowisko fizyczne szkoły (Budynek i teren szkoły, Warunki sanitarno-higieniczne, Mikroklimat i oświetlenie, Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole, Meble szkolne, , Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej pomocy.
Aspekty zdrowotne organizacji pracy szkoły i życia szkoły: Rozkład i organizacja lekcji, Przerwy międzylekcyjne, Żywienie w szkole, Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole.
Szkoła promująca zdrowie: szkoły promujące zdrowie w Polsce, Szkoły promujące zdrowie w Europie.