301345
Brak okładki
Książka
W koszyku
Niniejsza książka jest skróconą i nieco zmodyfikowaną wersją rozprawy doktorskiej pod tytułem "Percepcja własnego regionu przez uczniów a edukacja regionalna", analizującą realizaję edukacji regionalnej w szkole na lekcjach przyrody i geografii z punktu widzenia jej odbiorców - uczniów oraz jej twórców - autorów programów nauczania i podręczników.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 189-195.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wstęp: Wyjaśnienie najważniejszych terminów, Cel i przedmiot badań oraz hipotezy badawcze, Metody badawcze (Badania sondażowe wśród uczniów, Analiza dokumentów), Literatura przedmiotu.
Zawiera: Koncepcja regionu w naukach geograficznych: Definicje regionu oraz najważniejsze podejścia badawcze, Ewolucja koncepcji regionu w geografii, Pojęcie regionu w dydaktyce geografii, Region naturalny a region sztuczny, Koncepcja "własnego regionu" w edukacji regionalnej.
Zawiera: Percepcja środowiska w badaniach geograficznych: Geneza badań nad percepcją środowiska, Kluczowe pojęcia - percepcja środowiska, wyobrażenia środowiskowe, mapy wyobrażeniowe, Wyobrażenia środowiskowe - ich postacie i źródła, Mapy wyobrażeniowe - charakterystyka i metody badań, Kierunki badań i główne problemy badawcze, Badania percepcji środowiska przez dzieci.
Zawiera: Charakterystyka obszaru badań oraz badanej grupy uczniów: Podlasie - pogranicze religijno-narodowościowe, specyfika obszaru badań, Szkolnictwo dla mniejszości białoruskiej na Podlasiu (Szkoły, w których prowadzono badania sondażowe), Charakterystyka statystyczna badanej grupy uczniów (Udział uczniów szkół miejskich i wiejskich, Udział dziewcząt, Miejsce zamieszkania uczniów).
Zawiera: Percepcja "własnego regionu" przez uczniów województwa podlaskiego: Percepcja najbliższej okolicy przez uczniów (Najbliższa okolica w wyobrażeniach uczniów - analiza map wyobrażeniowych, Miejsca lubiane i nielubiane oraz miejsca "znaczące"), Obszar poznania wychodzący poza miejscowość zamieszkania ("Obszar poznania" uczniów szkół wiejskich, "Obszar poznania" uczniów z miasta średniej wielkości (Bielsk Podlaski), "Obszar poznania" uczniów z dużego miasta - Białystok), Pojęcie "własnego regionu" w rozumieniu uczniów (Własny region" w rozumieniu uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, Analiza odpowiedzi uczniów według poziomów kształcenia, "Własny region" w rozumieniu uczniów z miejscowości różnej wielkości, Plany uczniów na przyszłość względem "własnego regionu").
Zawiera: "Własny region" w programach nauczania i podręcznikach szkolnych: "Własny region" w podstawie programowej kształcenia ogólnego według etapów edukacji (Podstawa programowa nauczania przyrody w szkole podstawowej, Podstawa programowa nauczania geografii w gimnazjum, Podstawa programowa nauczania geografii w szkołach ponadgimnazjalnych, Podstawa programowa ścieżki edukacyjnej "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie"), W "Własny region" w wybranych programach nauczania i podręcznikach szkolnych ("Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do przyrody - szkoła podstawowa, "Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do geografii - gimnazjum, "Własny region" w programach nauczania i podręcznikach do geografii - liceum ogólnokształcące).
Zawiera: "Własny region" w wyobrażeniach uczniów oraz w rozumieniu autorów podręczników szkolnych do przyrody i geografii: Okolica zamieszkania w wyobrażeniach uczniów oraz w rozumieniu autorów podręczników (Okolica w wyobrażeniach uczniów, Okolica w rozumieniu autorów podręczników), Okolica miejscowości w wyobrażeniach uczniów oraz autorów podręczników (Okolica miejscowości w wyobrażeniach uczniów, Okolica miejscowości i miejsca zamieszkania w rozumieniu autorów podręczników), Własny region w rozumieniu uczniów, Region w rozumieniu autorów podręczników.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Niniejsza książka jest skróconą i nieco zmodyfikowaną wersją rozprawy doktorskiej pod tytułem "Percepcja własnego regionu przez uczniów a edukacja regionalna", analizującą realizaję edukacji regionalnej w szkole na lekcjach przyrody i geografii z punktu widzenia jej odbiorców - uczniów oraz jej twórców - autorów programów nauczania i podręczników.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej