301742
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Część I. Wprowadzenie do socjologii. Rozdział I. Przedmiot i zakres socjologii. Geneza socjologii. Przedmiot socjologii. Działy i funkcje socjologii. Życie społeczne i jego podstawy. Ideologia i polityka edukacyjna. Metody badań. Metoda reprezentacyjna w socjologii. Badania eksperymentalne. Metody badań terenowych. Obserwacje. Wywiad. Kwestionariusz i jego konstrukcja. Procedura badawcza w socjologii i pedagogice. Podjęcie problematyki. Sformułowanie problemu. Uzasadnienie problemu. Analiza problemu. Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych. Planowanie badań. Badania wstępne. Przeprowadzanie badań właściwych. Opracowanie wyników badania. Krytyczna analiza wyników. Synteza wyników. Pisemne opracowanie całości. zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział II. Człowiek i świat edukacji. Zarys rozwoju socjologii wychowania. Socjologia edukacji, jej przedmiot i funkcje. Socjologia edukacji i jej paradygmaty. Teorie socjologiczne a edukacja. Ciągłość i przemienność edukacji. Podstawowe pojęcia socjologii edukacji. Postawy społeczne. Rola społeczna. Socjalizacja i wychowanie. Zbiorowość społeczna. Instytucje społeczne. Więź społeczna i jej elementy. Zagadnienia do przemyślenia i powtórzenia.
Zawiera: Rozdział III. System wychowania i jego wdrażanie. Pojęcie systemu wychowania. Typologia systemów edukacyjnych. Struktura systemu wychowawczego. Socjotechnika wdrażania systemu. Fazy wdrażania systemu wychowawczego. Faza preparacji. Stadium orientacji i systemie. Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu. Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych. Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej. Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu. Faza wykonania wdrożenia. Faza działań systemu. Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych. Sytuacje innowacyjne. Sposoby pokonywania sytuacji trudnych. Ogólne dyrektywy sprawnego działania. Zasady wdrażania systemu wychowawczego. Zasady prakseologiczne. Zasady pedagogiczne. Zasady socjologiczne. Zasady socjotechniczne. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Część II. W kręgu małych grup społecznych - socjologia mikroedukacji. Wprowadzenie do socjologii mikroedukacji. Rozdział IV. Osoba - człowiek jako istota społeczna i obywatel. Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości. Elementy składowe osobowości. Typy osobowości. Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego. Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania. Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości. Strukturalne uwarunkowania osobowości. Działania aspołeczne i jego przejawy. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział V. Grupa społeczna. Pojęcie grupy. Klasyfikacja grup. Stosunki społeczne w grupie. Interakcje w grupie. Cechy grupy społecznej. Struktura grupy. Przynależność do grupy. Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Przywódcy i podwładni. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VI. Rodzina jako grupa społeczna. Definicja rodziny. Funkcje rodziny. Cykle życia małżeńsko-rodzinnego. Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne. Typologia małżeństwa i rodziny. Dezorganizacja rodziny. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VII. Szkoła w systemie edukacji. Funkcje szkoły. Modernizacja szkoły. Szkoły społeczne. Wychowanie integralne. Szkoły środowiskowe. Koncepcja mikrosystemu wychowawczego. Szkoły ekologiczne. Szkoła jakościowej transgresji. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VIII. Nauczyciel i klasa szkolna. Definicja klasy szkolnej. Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej. Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział IX. Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych. Istota tworzenia się grup rówieśniczych. Struktura i funkcje grupy rówieśniczej. Typologia grup rówieśniczych. Dziecięce grupy zabawowe. Paczki rówieśników. Kliki. Bandy i szajki. Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej