303136
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 277-289.
Uwaga dotycząca zawartości
I. Kształcenie ogólne i samokształcenie. 1. Pojęcie i zadania kształcenia ogólnego. 2. Proces kształcenia ogólnego. 3. Nauczanie w edukacji szkolnej. 4. Proces uczenia się szkolnego: pojęcie uczenia się, czynniki uczenia się, umiejętność uczenia się, formy uczenia się. Nauczanie a uczenie się. Integracja nauczania z wychowaniem. Wdrażanie do samokształcenia.
Zawiera: II. Cele kształcenia ogólnego a wartości. 1. Wartości źródłem celów kształcenia ogólnego. Cele kształcenia ogólnego (pojęcie i funkcje celów, taksonomia, konkretyzacja celów).
Zawiera: III. Treści kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie programu kształcenia. 2. Rodzaje programów kształcenia. 3. Pojęcie treści kształcenia. 4. Kryteria doboru treści kształcenia. 5. Teorie doboru treści. 6. Kanon kształcenia ogólnego. 7. Podręczniki szkolne.
Zawiera: IV. Realizacja procesu kształcenia. 1. Podstawy psychologiczne procesu kształcenia. 2. Przebieg procesu kształcenia: uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia. 2. Poznawanie nowych faktów. 3. Nabywanie pojęć. 4. Poznawanie prawidłowości i systematyzowaniem wiedzy. 5. Przechodzenie od teorii do praktyki. 6. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych. 7. Sprawdzanie i ocena osiągnięć.
Zawiera: V. Proces kształcenia wielostronnego: przesłanki fizjologiczne i psychologiczne. Treści kształcenia wielostronnego.
Zawiera: VI. Zasady kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad kształcenia. 2. Charakterystyka zasad kształcenia - zasada: świadomej aktywności uczniów, poglądowości, przystępności, systematyczności i systemowości, łączenia teorii z praktyką, trwałości wiedzy i umiejętności, indywidualizacji i zespołowości, pozostałe zasady. 3. Realizacja zasad w procesie kształcenia.
Zawiera: VII. Metody kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie metody kształcenia. 2. Klasyfikacja metod nauczania. Charakterystyka metod - metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne, utrwalania materiału, doboru metod nauczania. 4. Metody uczenia się: recepcyjne (uczenie się przez przyswajanie), heurytyczne (przez odkrywanie i badanie), ekspresyjne (przez przeżywanie), ćwiczebne (przez działanie).
Zawiera: VIII. Organizacyjne formy kształcenia ogólnego. 1. Formy kształcenia. 2. System klasowo-lekcyjny. 3. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się. 4. Struktura i typy lekcji. Rodzaje toków lekcyjnych - tok lekcji: podającej, tak zwanej problemowej, ćwiczeniowej, eksponującej. 6. Nauka domowa uczniów: pojęcie i funkcja nauki domowej, rodzaje zadań domowych i ich różnicowanie, sposoby zadawania nauki do domu, przeciążenie nauką domową, organizacja nauki domowej, sprawdzanie i ocena nauki domowej. 7. Zajęcia pozalekcyjne - zadania, rodzaje, organizacja zajęć. 8. Wycieczki szkolne. 9. Organizacja pracy uczniów na lekcji: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Zawiera: Środki kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie i funkcje środków kształcenia. 2. Podział środków kształcenia (dydaktycznych) - środki wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowe (audiowizualne). 3. Rola komputera i internetu w kształceniu. 4. Stosowanie środków kształcenia.
Zawiera: X. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej. 1. Pojęcia organizacji i planowania. 2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela (roczny, okresowy, codzienny [konspekt zajęć] plan pracy. 3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji. 4. Kontrola wykonania planu.
Zawiera: XI. Sprawozdanie i pomiar w procesie kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie, cele i funkcje sprawdzania. Formy i metody sprawdzania. Formy i metody samokontroli. Testy dydaktyczne. Ilościowe i jakościowe badania efektów kształcenia.
Zawiera: XII. Ocenianie w procesie kształcenia. 1.Pojęcie oceniania. Przedmiot i kryteria oceny szkolnej. Cechy, formy i metody oceniania. 4. System oceniania w zreformowanej szkole: wewnatrzszkolne i zewnętrzne.
Zawiera: XIII. Kształcenie uczniów zdolnych i opóźnionych w nauce w szkole ogólnokształcacej. 1. Pojęcie ucznia zdolnego, jego cechy osobowości i ich diagnozowanie. 2. Kształcenie uczniów zdolnych. 3. Niepowodzenia w nauce: rodzaje i przyczyny niepowodzeń. Praca z uczniem opóźnionym w nauce.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej