303136
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 361-384.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Rozdział 1. MŁODZIEŻ WSÓŁCZESNA A PRZEMIANY KULTUROWE. DYLEMATY POJĘCIOWE. Młodzież w zmieniających się warunkach kulturowych; "Pokolenie" jako kategoria socjologiczna.
Zawiera: Rozdział 2. PROBLEMATYKA APIRACJI I WARTOŚCI. Uwagi ogólne; Teoretyczne ujęcie aspiracji w literaturze pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej; Rodzaje aspiracji i poziom aspiracji; Uwarunkowania aspiracji; Definicje wartości i hierarchii wartości. Typologie wartości; Przegląd wybranych badań z zakresu aspiracji.
Zawiera: Rozdział 3. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH. Aspiracje życiowe młodzieży jako przedmiot badań. Uzasadnienie potrzeby badań. Podejście metodologiczne; Cele i problematyka badawcza. Identyfikacja zmiennych; Metody, techniki oraz narzędzia badań własnych; Dobór pracy badawczej i organizacja badań.
Zawiera: Rozdział 4. STRUKTURA DEMOGRAFICZNA, SPOŁECZNO-EKONOMICZNA I TERYTORIALNA BADANEJ MŁODZIEŻY. OKREŚLENIE I CHARAKTERYSTYKA TERENU BADAŃ. Uwagi ogólne; Struktura demograficzna badanej młodzieży; Struktura oraz status społeczny rodziny pochodzenia; Sytuacja ekonomiczna rodziny pochodzenia i jej ocena przez badanych uczniów; Pochodzenie terytorialne badanej młodzieży; Charakterystyka terenu badań.
Zawiera: Rozdział 5. ŚRODOWISKOWE I DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA ASPIRACJI EDUKACYJNYCH I ZAWODOWYCH. Uwagi ogólne; Pochodzenie społeczno-terytorialne i struktura demograficzna młodzieży a jej plany edukacyjne i motywy dalszego kształcenia; Poziom aspiracji szkolnych i edukacyjnych w kontekście wybranych uwarunkowań socjologicznych i pedagogicznych; Aspiracje zawodowe a rodzina pochodzenia. Kryteria wyboru przyszłego zawodu - różnice środowiskowe, demograficzne i między typami szkół; Aspiracje w zakresie mobilności społecznej i przestrzennej; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 6. AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ASPIRACJE W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI OBYWATELSKIEJ I POLITYCZNEJ. Uwagi ogólne; Zaangażowanie społeczne badanej młodzieży jako przejaw aspiracji; Zainteresowanie polityką i aspiracje w zakresie uczestnictwa w życiu publicznym; Opinie i oceny badanej młodzieży o sprawach środowiska lokalnego oraz kraju; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 7. ASPIRACJE I PRAKTYKI MŁODZIEŻY W ZAKRESIE KULTURY CZASU WOLNEGO. Uwagi ogólne; Rodzina pochodzenia a realizacja czasu wolnego; Sposób spędzania czasu wolnego oraz aspiracje w zakresie jego realizacji we współczesności; Wybrane uwarunkowania socjologiczne i pedagogiczne a aspiracje w zakresie uczestnictwa w trzecim i drugim układzie kultury; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 8. ASPIRACJE RODZINNE. WARTOŚCI ŻYCIOWE BADANEJ MŁODZIEŻY. Uwagi ogólne; Aspiracje dotyczące przyszłej rodziny; Aspiracje dotyczące cenionych wartości; Funkcjonowanie autorytetów w życiu śląskiej młodzieży; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 9. NADZIEJE I OBAWY MŁODZIEŻY DOTYCZĄCE REALIZACJI ASPIRACJI ŻYCIOWYCH. Uwagi ogólne; Ocena szans urzeczywistnienia aspiracji życiowych; Obawy dotyczące najbliższej przyszłości - zagrożenia na drodze realizacji aspiracji życiowych; Poczucie zadowolenia z dotychczasowego życia oraz poczucie szczęścia; Podsumowanie.
Zawiera: Aneksy [Kwestionariusz ankiety zastosowany w badaniach; Arkusz wypracowania].
Uwaga dotycząca finansowania
Finansowanie: Uniwersytet Śląski (Katowice)
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej