302811
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Glaube, Moral und Erziehung
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 267-293.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wychowanie - sztuka tego, co możliwe. 1. Droga naukowa na drodze życia. 2. Od pedagogiki do nauki o wychowaniu. 3. Wychowywać dzisiaj - w pluralistycznym i zdezorientowanym społeczeństwie (niewystraczajaca krytyka, cele wychowania, konserwatyzm, praktyka, pragmatyzm, przekonania, lektura Brezinki w kontekście polskim) / Henryk Machoń.
Zawiera: Cele wychowania dzisiaj: problematyka i linie przewodnie. I. Czym są cele wychowania? II. Ogólna problematyka celów wychowania (problematyka powstania, treści, języka, uzasadnienia, urzeczywistnienia, prawna). III. Problematyka celów wychowania w społeczeństwie pluralistycznym. Problematyka zmian w obrębie wartości. Problematyka liberalności. IV. Linie przewodnie zabezpieczajace konieczne cele wychowania. Wyjaśnienie niezbędności wspólnych ideałów osobowości. Krytyka rzekomych celów wychowania, wadliwych celów wychowania. Bilans moralno-prawnej trwałości i deficytów. Wartościowanie, decyzja, zobowiązanie.
Zawiera: Przekonania a wychowanie. Wychowawcy wobec zadań wychowania do dzielności życiowej. I. Przekonania jako element dzielności życiowej. II. Współczesna niepewność dotycząca światopoglądowej strony dzielności życiowej. III. Rozwiązanie proponowane przez pragmatyzm: podwójna "prawda", uzyteczność jako prawda, uzytek przed prawdą.
Zawiera: IV. Przykłąd pragmantycznej interpretacji przekonań. Kant: konieczne postulaty, Lange: nieodzowność poezji. Vaihinger: użyteczne fikcje. Leopardi: piękne iluzje. James: przeświadczenia pomagające żyć. Schiller: przekonanie potwierdzone przez praktykę. Pareto: użyteczne ideały. Lemberg: nieodzowne ideologie. Unamuno: pocieszające dzieła wiary. Kołakowski: nieuchronne mity.
Zawiera: V. Ocena pragmatycznej interpretacji przekonań z perspektywy normatywnej filozofii wychowania. Konstytucyjne zasady wiodace: wolność sumienia, wolność religijna, nauczanie religii. Dobro wychowanków oraz dobro ogółu jako najważniejsze zasady oceny. Stanowisko przeciwne: scjentyzm i jego braki. Zalety pragmatyczne: realistyczny obraz człowieka oraz mniejsze ryzyko.
Zawiera: Nietzschego koncepcja iluzji koniecznych. I. Prezentacja (Wiedza, iluzje, zdrowie duchowe. Prawda, sceptycyzm, niebezpieczeństwa nauki. Propozycja rozwiązania: znoszenie napięcia pomiędzy wiedzą a wiarą, zgodnie ze stopniem obciążenia). II. Ocena: prawda poznania oraz przekonania (zalety i wady koncepcji).
Zawiera: "Edukacja harmonijna" w zdezorientowanym społeczeństwie. I. Podstawy wynikajace z historii idei (początek w greckim obrazie człowieka, ideał harmonijnego kształtowania sił, pozytki i ograniczenia ideałów formalnych. II. Wkład dewizy "edukacji harmonijnej" do rozstrzygnięć o ideałach osobowosciowych oraz celach wychowania. Kryzys kultury a ustawowe cele wychowania. III. Wychowanie całościowe i częściowe: odpowiedzialność wychowawcza rodziców, nauczycieli oraz państwa.
Zawiera: Wychowanie do wartości? Problematyka i możliwości. I. Historia powstania hasła "wychowanie do wartości" (kryzys kultury w USA, kryzys orientacji moralnej w Niemczech, "wartości podstawowe" i "zmiany w obrebie wartości").
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej