301471
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Erziehung und Pädagogik im Kulturwandel
Uwaga ogólna
Tyt. oryg.: "Erziehung und Pädagogik im Kulturwandel" 2003.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 195-215.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wychowanie i tradycja: człowiek jako istota uwarunkowana przez tradycję, nadmiar propozycji kulturowych, kulturowy chaos i kulturowe spory, troska o normatywne punkty orientacyjne.
"Wychowanie do wartości" w zdezorientowanym społeczeństwie: kryzys kultury - kryzys wartościowania, "Wychowanie do wartości" - nowe określenie tradycyjnych i ciągle aktualnych zadań wychowawczych, "Wychowanie do podstawowych wartości" jako zadanie szkoły publicznej, wychowanie religijno-światopoglądowe i moralne jako zadanie rodziców. Metody wychowania do wartości.
Zawiera: Siła, państwo i wychowanie. "Siła i używanie siły" jako slogany. Strategiczne wykorzystywanie problematyki "siły" w celach politycznych. Przyczyny zachowań społecznie szkodliwych. Środki pomocy w dziedzinie "wartości".
Zawiera: Zamiast hasła: "Koniec wychowania", wezwanie: "Miejcie odwagę dobrze wychowywać!" Krytyka sloganu "koniec wychowania". Dobre i złe wychowanie. Dobre wychowanie - zadanie trudne, lecz konieczne. Znaczenie zwrotu: "miejcie odwagę wychowywać".
Zawiera: Stałość, zmienność i przyszłość celów wychowania. Stosunek między społęczeństwem, kulturą i celami wychowania. Stałość celów wychowania. Zmienność i przyszłość celów wychowania.
Zawiera: Cele wychowania w zdezorientowanym społeczeństwie. Kryzys kultury normatywnej. Spór o cele wychowania. Sposoby przezwyciężenia kryzysu: uświadamianie, krytyka, wspólna refleksja.
Zawiera: Ograniczenia i kulturowe warunki sukcesu wychowania moralnego w społeczeństwie pluralistycznym. Wychowanie w społeczeństwie przednowoczesnym i nowoczesnym. Uniwersalne warunki zdobywania cnót. Zbytnie akcentowanie wychowania bezpośredniego (opartegona zdrowym rozsądku) jako determinanty moralności. Brak fundamentów religijnych i wsparcia ze strony osób podobnie myślących. Podział zadań wychowawczych na państwowe i niepaństwowe podmioty wychowania.
Zawiera: "Edukacja ogólna" - sens i granice pewnego ideału. Powstanie i znaczenie terminu "edukacja ogólna". Edukacja ogólna jako wspólny podstawowy ideał. Stałe i zmienne elementy podstawowych ideałów. Podstawowa wiedza, podstawowe umiejętności i cnoty. Przemiany w dziedzinie wartości i nowe (dostosowane do epoki) określenie podstawowego ideału. Podstawowe umiejetności techniczne oraz praktyczna umiejetność orientacji. Dzielność etyczna. Specyficzne dla grup ideały szczegółowe jako uzupełnienie ideału podstawowego.
Zawiera: Relacja między naukami humanistycznymi a edukacja w społeczeństwie indywidualistycznym. Znaczenia terminu "edukacja". Sens treści kulturoznawczych w szkole. "Unaukowienie" przedmiotów kulturoznawczych w szkołach średnich. Ograniczone korzyści płynące z nauk humanistycznych dla "wykształcenia". Negatywny wpływ nauk humanistycznych na "wykształcenie". Odpowiedzialność nauk humanistycznych za kryzys ideałów i szkolnictwa.
Zawiera: Awans i kryzys pedagogiki naukowej. Awans: od lekceważenia do nieograniczonej ekspansji. Kryzys: brak proporcji między oczekiwaniami i osiągnięciami.
Zawiera: Oczekiwania wychowawców i niedoskonałości pedagogiki. Pedagogika jako sztuka wychowania pomocna wychowawcom. Niespełnione oczekiwania i watpliwości co do przydatności pedagogiki. Pedagogika praktyczna i pedagogika naukowa. Wpływ unaukowienia pedagogiki na edukacje wychowawców. Rehabilitacja pedagoiki praktycznej. 0. Przejście "od pedagogiki do nauki o wychowaniu". Przeżycia zwiazane z niezrozumieniem pewnego programu.
Zawiera: Kryzys i perspektywy pedagogiki jako przedmiotu akademickiego. Z przedmiotu uzupełniającego do kierunkowego. Złudzenia związane z pedagogiką naukową. Kryzys, chaos i samokrytyka. Jakiej pedagogiki potrzebujemy?
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej