301512
Książka
W koszyku
Gatunek
Symbol UKD: 37.012 (07)
Każdy z rozdziałów zawiera : podsumowanie rozdziału i dyskusja, propozycje ćwiczeń praktycznych, literatura do rozdziału.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 295-308 i przy rozdz.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych : definicje diagnozy - zakresy znaczeniowe i ujęcia modelowe, diagnoza i jej rodzaje - różnorodność procesu poznawania, obszary diagnozy w wybranych subdyscyplinach pedagogiki (diagnoza kliniczno-wychowawcza J. Korczaka i jej znaczenie w teorii wychowania, postępowanie diagnostyczne w pedagogice społecznej, problem diagnozy w pedagoigce resocjalizacyjnej), nauczyciel w roli diagnosty - zakres diagnozy szkolnej.
Zawiera: Założenia teoretyczno-metodyczne procesu diagnozowania w pedagogice : czynności i etapy postępowania diagnostycznego w naukach społecznych, proces diagnostyczny jako forma relacji międzyosobowej, kompetencje badacza i zasady etycznego postępowania.
Zawiera: Metodologia badawcza - warsztat diagnostyczny pedagoga : podstawowe założenia działalności diagnostycznej, charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi w diagnostyce pedagogicznej (metoda sondażu diagnostycznego w badaniach pedagogicznych, metoda indywidualnych przypadków, podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga - obserwacja, wywiad, ankieta i kwestionariusze, techniki socjometrii i ich zastosowanie w pracy pedagogicznej, techniki projekcyjne w badaniu pedagogicznym - możliwości i ograniczenia).
Zawiera: Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym : rodzina w refleksji badawczej ; przedmiot i cele badań pedagogiki rodziny (zasady postępowania diagnostycznego w poznawaniu środowiska rodzinnego), warsztat badawczy pedagoga w diagnozie rodziny (wywiad i ankieta jako sposoby zdobywania informacji o rodzinie, wybrane narzędzia diagnozy - założenia teoretyczne i praktyczne stosowanie, techniki projekcyjne w rozpoznawaniu sytuacji rodziny), przemoc domowa wobec dziecka - dylematy diagnostyczne (identyfikowanie przemocy w rodzinie badanego, działania diagnostyczne w rozpoznawaniu zjawiska krzywdzenia dziecka).
Zawiera: Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka : definiowanie pojęcia, jako zakres znaczeniowy, prawny i praktyczny, wybrane narzędzia do oceny rozwoju małego dziecka, charakterystyka procesu diagnostycznego małego dziecka, zadania pedagoga we wczesnym wspomaganiu rozwoju, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku i rodzinie.
Zawiera: Poznawanie środowiska szkolnego - wybrane zagadnienia diagnostyczne : klimat szkoły i klimat klasy w procesie rozpoznania pedagogicznego (charakterystyka wybranych sposobów oceny klimatu szkoły i klasy).
Zawiera: Uczeń w środowisku szkolnym - ocena procesu przystosowania i zachowań problemowych uczniów : znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej nauczyciela, ocena zaburzeń w przystosowaniu i trudności adaptacyjnych dzieci i młodzieży (kryteria oceny poziomu przystosowania - opis wybranych narzędzi), trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania - wątpliwości definicyjne, identyfikacja zachowań agresywnych - opis narzędzi do pomiaru agresji), uczeń z ADHD - rozpoznawanie i formy pomocy pedagogicznej, diagnozowanie fobii szkolnej - dylematy pedagogiczne.
Zawiera: Proces uczenia się jako przedmiot diagnozy pedagogicznej : dojrzałość szkolna - uwarunkowania i kryteria diagnostyczne (wybrane narzędzia do oceny szkolnej dojrzałości - charakterystyka), rozpoznawanie i identyfikacja trudności w uczeniu się (specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu i ich rozpoznawanie w warunkach szkolnych, wczesna diagnoza ryzyka dysleksji - kryteria diagnostyczne i narzędzia), diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu (opisy wybranych narzędzi do oceny czytania i pisania), czynności oceniania w działaniach praktycznych nauczyciela.
Zawiera: Rozpoznawanie zdolności uczniów w obszarze edukacyjnym : egalitaryzm społeczny a rzeczywistość edukacyjna w kształceniu uczniów zdolnych, pojęcie zdolności w rozumieniu psychologicznym, charakterystyka ucznia zdolnego, sposoby rozpoznawania zdolności dziecka - opis narzędzi badań, metody badania uzdolnień artystycznych dzieci - obszar zaniedbany.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Zakres i zawartość: Każdy z rozdziałów zawiera : podsumowanie rozdziału i dyskusja, propozycje ćwiczeń praktycznych, literatura do rozdziału.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej