301560
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wyzwania w działalności nauczyciela. Typy funkcjonowania zawodowego: typ asekuracyjno-adaptacyjny, typ submisyjno-konstruktywny, typ autonomiczno-kreatywny. Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Nauczyciel wobec wymogów roli zawodowej. Modele profesjonalizmu nauczycieli w Polsce obecne w świadomosci społecznej: nauczyciel-misjonarz, nauczyciel-autorytet, nauczyciel-urzędnik. Alternatywne obrazy zawodu nauczyciela: nauczyciel-ekspert, nauczyciel-autorytet z zasług, nauczyciel-transformatywny intelektualista. Adaptacyjne cechy nauczycielskich zawodowych nastawień. Inicjatorzy, realizatorzy i sprzymierzeńcy zmiany. Akademicka, rodzicielska i nauczycielska inicjatywa zmian. Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa. Poziom przedrozumienia - rozumienie w służbie zabezpieczenia siebie, własnej wygody. Poziom zadośćuczynienia konwencji - rozumienie w służbie odzwierciedlenia przepisu roli. Przekraczanie konwencji - rozumienie w służbie projekcji "autonomicznego ja". Zmiana oczekiwań wobec edukacji. Oczekiwania wobec nauczyciela. Etyczność w zawodzie nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Model nauczyciela wychowawcy obejmujący cztery kompetencje: intelektualne, psychologiczno-pedagogiczne, etyczne, specyficzne. Rzeczywiste przygotowanie praktyczne nauczycieli. Przykład dobrej praktyki z Norwegii. Kim jest dziecko? Teoria czy praktyka w kształecniu nauczycieli? Uczenie się - subiektywny i intersubiektywny proces. Rola nauczyciela. Istota wrażliwości teoretycznej. Problemy z upowszechnianiem edukacji przedszkolnej w Polsce: Geneza problemu, Edukacja przedszkolna na terenach wiejskich, Małe przedszkola, Lokalne centra edukacyjno-kulturowe, Edukacja przedszkolna w dużych miastach, Elastyczność działania to poprawa dostępności. Rola rodziców w procesie wychowania i edukacji. Partnerstwo w edukacji. Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, Rodzice w szkole. Dobry Rodzic - Dobry Start. Parents as teachers. Kampanie i programy społeczne. Realne partnerstwo. Zakończenie: Propozycje do rozważenia. Zawiera notki o autorach.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: S. 11-41 : Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań i konieczności / Heliodor Muszyński.
Zawiera: S. 43-60 : Nauczycielska tożsamość zawodowa jako konstrukt negocjowany społecznie, czyli o pozorach podmiotowości nauczyciela wczesnej edukacji / Dorota Klus-Stańska.
Zawiera: S. 63-79 : Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa / Henryka Kwiatkowska.
Zawiera: S. 83-102 : Etyczność i profesjonalizm nauczyciela dzieci / Danuta Waloszek.
Zawiera: S. 105-111 : Nauczyciel przedszkolny - jaki powienien być? / Małgorzata Suświłło.
Zawiera: S. 115-124 : Wymagania stawiane nauczycielom / Lidia Wollman.
Zawiera: S. 127-130 : Obraz dziecka funkcjonujący w nowych dokumentach programowych / Jolanta Nowak.
Zawiera: S. 133-144 : Wrażliwość teoretyczna nauczyciela - stare czy nowe dyskursy pedagogiczne? / Małgorzata Karwowska-Struczyk.
Zawiera: S. 147-158 : Problemy z upowszechnianiem edukacji przedszkolnej w Polsce / Jerzy Lackowski.
Zawiera: S. 161-164 : Jaka szkoła dla dzieci sześcioletnich po reformie? / Agnieszka Nowak-Łojewska.
Zawiera: S. 165-167 : Nauczyciel najmłodszych uczniów w kontekście społecznej debaty o kształt edukacji dzieci 6-letich / Teresa Neckar-Ilnicka.
Zawiera: S. 171-186 : Rodzice jako pierwsi nauczyciele. Partnerzy, petenci czy zło konieczne? / Piotr Kowalczuk.
Zawiera: S. 189-198 : Meandry ochrony dziecka i dzieciństwa. Kilka refleksji nauczyciela akademickiego / Danuta Waloszek.
Zawiera: S. 199-200 : Argumenty na rzecz nauczyciela początkującego / Danuta Waloszek.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Przedmiot: Wyzwania w działalności nauczyciela. Typy funkcjonowania zawodowego: typ asekuracyjno-adaptacyjny, typ submisyjno-konstruktywny, typ autonomiczno-kreatywny. Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Nauczyciel wobec wymogów roli zawodowej. Modele profesjonalizmu nauczycieli w Polsce obecne w świadomosci społecznej: nauczyciel-misjonarz, nauczyciel-autorytet, nauczyciel-urzędnik. Alternatywne obrazy zawodu nauczyciela: nauczyciel-ekspert, nauczyciel-autorytet z zasług, nauczyciel-transformatywny intelektualista. Adaptacyjne cechy nauczycielskich zawodowych nastawień. Inicjatorzy, realizatorzy i sprzymierzeńcy zmiany. Akademicka, rodzicielska i nauczycielska inicjatywa zmian. Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa. Poziom przedrozumienia - rozumienie w służbie zabezpieczenia siebie, własnej wygody. Poziom zadośćuczynienia konwencji - rozumienie w służbie odzwierciedlenia przepisu roli. Przekraczanie konwencji - rozumienie w służbie projekcji "autonomicznego ja". Zmiana oczekiwań wobec edukacji. Oczekiwania wobec nauczyciela. Etyczność w zawodzie nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Model nauczyciela wychowawcy obejmujący cztery kompetencje: intelektualne, psychologiczno-pedagogiczne, etyczne, specyficzne. Rzeczywiste przygotowanie praktyczne nauczycieli. Przykład dobrej praktyki z Norwegii. Kim jest dziecko? Teoria czy praktyka w kształecniu nauczycieli? Uczenie się - subiektywny i intersubiektywny proces. Rola nauczyciela. Istota wrażliwości teoretycznej. Problemy z upowszechnianiem edukacji przedszkolnej w Polsce: Geneza problemu, Edukacja przedszkolna na terenach wiejskich, Małe przedszkola, Lokalne centra edukacyjno-kulturowe, Edukacja przedszkolna w dużych miastach, Elastyczność działania to poprawa dostępności. Rola rodziców w procesie wychowania i edukacji. Partnerstwo w edukacji. Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, Rodzice w szkole. Dobry Rodzic - Dobry Start. Parents as teachers. Kampanie i programy społeczne. Realne partnerstwo. Zakończenie: Propozycje do rozważenia. Zawiera notki o autorach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej