301742
Brak okładki
Książka
W koszyku
Sytuacja szkolna dziecka z rodziny ubogiej / Grażyna Cęcelek. - Warszawa : Żak, cop. 2011. - 300 s. : il. ; 21 cm.
W aneksie: Kwestionariusz ankiety dla uczniów, Test Pracowni Psychometrycznej PAN autorstwa Barbary Markowskiej "Arkusz zachowania się ucznia".
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 265-278.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wstęp; Rozdział I. ROLA RODZINY W WYCHOWANIU MŁODEGO POKOLENIA; Znaczenie rodziny jako środowiska wychowawczego; Problematyka powodzeń i niepowodzeń szkolnych; Uwarunkowania oraz objawy nieprzystosowania społecznego; Udział rodziny w kształtowaniu aspiracji edukacyjnych dziecka; Środowisko rodzinne jako wyznacznik osiągnięć szkolnych dziecka w świetle dotychczasowych badań.
Zawiera: Rozdział II. ZMIENIAJĄCE SIĘ KONTEKSTY WSPÓŁCZESNEJ RODZINY POLSKIEJ; Geneza rodziny współczesnej i kierunki jej przemian; Trudności adaptacyjne rodziny do nowej rzeczywistości gospodarczej; Problemy wychowawcze i zagrożenia współczesnej rodziny; Dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej; Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych.
Zawiera: Rozdział III. PROBLEMATYKA I WYMIAR SPOŁECZNY UBÓSTWA; Definicje i miary ubóstwa; Przyczyny pauperyzacji społeczeństwa polskiego; Ubóstwo jako czynnik kryzysowy we współczesnej rodzinie polskiej; Proces socjalizacji dziecka w rodzinie dotkniętej problemem biedy; Wykluczenie społeczne jako następstwo egzystencji w warunkach ubóstwa materialnego.
Zawiera: Rozdział IV. UWARUNKOWANIA DOSTĘPU MŁODEGO POKOLENIA DO EDUKACJI; Znaczenie wykształcenia we współczesnym świecie; Społeczne uwarunkowania nierówności edukacyjnych; Ubóstwo materialne rodziny jako bariera kariery szkolnej dziecka; Edukacja szansą na osiągnięcie awansu społecznego dla dziecka z rodziny ubogiej; Instrumenty wyrównywania szans edukacyjnych.
Zawiera: Rozdział V. METODOLOGICZNE ZAŁOŻENIA BADAŃ WŁASNYCH; Przedmiot i cel badań oraz uzasadnienie wyboru problematyki badawczej; Problemy badawcze; Metody, techniki i narzędzia badawcze; Zmienne i wskaźniki oraz sposoby ich konstrukcji; Wyodrębnienie wskaźników zmiennej niezależnej i zmiennej zależnej; Sposoby konstrukcji wskaźników zmiennej niezależnej; Sposoby konstrukcji wskaźników zmiennej zależnej; Ogólny model zależności między zmiennymi występującymi w badaniach; Metody statystyczne analizy wyników badań; Przebieg oraz charakterystyka terminu badań i populacji badawczej.
Zawiera: Rozdział VI. SYTUACJA DOMOWA DZIECKA Z RODZINY Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO NIEZAWINIONEGO I ZAWINIONEGO; Struktura społeczna rodziny; Wykształcenie rodziców oraz źródła dochodu rodziny; Warunki mieszkaniowe rodziny; Negatywne społecznie czynniki występujące w rodzinie; Zaspokajanie przez rodziców potrzeb dziecka; Wyżywienie i ubranie dziecka oraz wyposażenie go w pomoce naukowe; Stosunek rodziców do dziecka; Zaspokajanie potrzeb kulturowych; Współpraca rodziców ze szkołą; Atmosfera domowa rodziny; Aspiracje edukacyjne rodziców względem dziecka.
Zawiera: Rozdział. VII. SYTUACJA SZKOLNA UCZNIA Z RODZINY Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO NIEZAWINIONEGO I ZAWINIONEGO; Osiągnięcia szkolne ucznia; Przystosowanie społeczne ucznia; Motywacja ucznia do nauki szkolnej; Uspołecznienie ucznia; Zachowanie się antyspołeczne ucznia; Przyhamowanie ucznia; Aspiracje edukacyjne ucznia; Samopoczucie ucznia w grupie rówieśniczej.
Zawiera: Rozdział VIII. PROFILAKTYKA I KOMPENSACJA SKUTKÓW SOCJALIZACJI DZIECKA W RODZINIE Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO; Szkoła jako koordynator działań mających na celu pomoc uczniowi z rodziny z problemem ubóstwa materialnego; Metodyka pracy wychowawczej z dzieckiem z rodziny w sytuacji ubóstwa materialnego niezawinionego i zawinionego; Postulaty optymalizacyjne dla praktyki pedagogicznej oraz teorii oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
Zawiera: PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ NASTAWIONY NA WZMACNIANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI ORAZ KSZTAŁTOWANIE POSTAWY ALTRUIZMU; Zakończenie i wnioski.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Zakres i zawartość: W aneksie: Kwestionariusz ankiety dla uczniów, Test Pracowni Psychometrycznej PAN autorstwa Barbary Markowskiej "Arkusz zachowania się ucznia".
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej