301647
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 277-[287].
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wstęp; Część I. Paradygmat oporu. Podstawy teoretyczne; Droga do racjonalności emancypacyjnej w refleksji filozoficznej; Refleksyjne wyjście poza siebie samego. Interpretacja psychologiczna; Proces indywiduacji w procesie uspołecznienia; Nabywanie kompetencji do interakcji w warunkach trudnych; Kompetencje komunikacyjne; Kompetencje komunikacyjne w stadiach dojrzałości moralnej; Otwarcie na konflikt w dyskursie jako pedagogiczna refleksja; Socjalizacja krytyczna; Język krytyki i możliwości; Szkoła jako otwarta arena dyskursu; Nauczyciel - intelektualista w służbie zmiany; Dekonstrukcja kultury jako element pracy nauczyciela; Kierunki badań naukowych w perspektywie paradygmatu oporu; Opór jako kategoria analityczna; Egzemplifikacja pojęcia opór; Formy oporu w edukacji; Opór czynny i bierny; Typologia oporu; Postawa wobec szkoły a opór; Typy oporu występujące w szkole; Opór transformatywny; Opór akomodacyjny; Opór bierny; Opór agresywny; Ambiwalencja - nieredukowalny składnik oporu.
Zawiera: Część II. Okres dorastania. Specyfika kryzysu i oporu; Interpretacja oporu w okresie dorastania w koncepcji epigenezy rozwoju człowieka Erika H. Eriksona; Okres dorastania; Zadania rozwojowe; Zaspokojenie potrzeby tożsamości jako dominujące zadanie egzystencjalne w okresie dorastania; Wyzwania tożsamości; Wyzwania tożsamości; Opór wobec sytuacji trudnej. Mechanizmy obronne w okresie dorastania; Zagrożenie zagubieniem tożsamości; Moratorium rozwojowe - szansa wykorzystania możliwości człowieka.
Zawiera: Część III. Skutki oporu wobec systemu; Marginalizacja / emancypacja oporu ucznia w szkole. Problematyka badawcza; Procedura badania empirycznego; Techniki analizy. Metoda, techniki i narzędzia badawcze; Opór młodzieży wobec szkoły jako systemu społecznego; Ogólna charakterystyka typów oporu; Czynniki różnicujące występowanie typów oporu; Czynniki odnoszące się do szkoły; Typ szkoły; Poziom klasy szkolnej; Motywy wyboru szkoły; Wiek szkolny; Plany kształcenia; Akceptacja w klasie; Miejsce w klasie; Uczucia towarzyszące uczniowi po wejściu do szkoły; Czynniki odnoszące się do ucznia i jego rodziny; Płeć; Typ miejsca zamieszkania; Zmiany w strukturze rodziny; Stan zdrowia ucznia; Wiek i wykształcenie rodziców; Status społeczno-zawodowy rodziców; Wzory osobowe i ich źródła; Podsumowanie wyników; Zakończenie.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej