302386
Brak okładki
Książka
W koszyku
Cele i zadania kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych. Swoistości celów kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych dla dzieci przewlekle chorych i kalekich w placówkach leczniczo-wychowawczych. Założenia programowo-społeczne i terapeutyczno-rewalidacyjne szkoły podstawowej specjalnej w placówce leczniczo-wychowawczej.
Mechanizmy rozwoju czynności dziecka. Nauczanie i podstawowe założenia nauczania czynnościowego. Struktura lekcji w nauczaniu czynnościowym. Metody w nauczaniu czynnościowym. Czynnościowy sposób formułowania tematów lekcyjnych. Integracja w nauczaniu początkowym. Podstawowe problemy wielostronnego kształcenia dzieci i młodzieży w zakładach leczniczych. Strategie kształcenia.
Pojęcie procesu i celów kształcenia specjalnego. Zasady kształcenia specjalnego. Kryteria doboru metod, środków i modyfikacji treści kształcenia. Organizacyjne formy nauczania. Aspekty terapeutyczno-rewalidacyjne lekcji. Formy organizacji pracy uczniów podczas lekcji i ich rodzaje. Modele lekcji w szkole terapeutycznej. Model lekcji problemowej monotematycznej. Praca w systemie klas łączonych. Praca w zespołach wieloklasowych.
Pojęcie i kryteria kwalifikacji dzieci niepełnosprawnych do nauczania indywidualnego. Pozytywne i negatywne aspekty nauczania indywidualnego. Organizacja, metody i środki nauczania indywidualnego.
Pojęcie mózgowego porażenia dziecięcego. Charakterystyka psychologiczna dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Rozwój umysłowy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Analiza i synteza słuchowa. Rozwój emocjonalno-społeczny. Ćwiczenia z zakresu schematu ciała. Psychoterapeutyczna metoda uświadamiania schematu własnego ciała i orientacja w przestrzeni dla dzieci powyżej 4 roku życia.
Udział przedszkola w kształtowaniu dojrzałości szkolnej dziecka sześcioletniego. Muzykoterapia. Współpraca przedszkola ze środowiskiem szpitala i rodziną dziecka. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej. Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej.
Ogólna charakterystyka procesu czytania i pisania. Pismo i pisanie. Nauka czytania w przedszkolu. Elementarna nauka czytania w przedszkolu. Gotowość do pisania u dziecka sześcioletniego. Treści kształcenia w nauczaniu języka polskiego klas I-III. Nauka czytania i pisania w okresie elementarzowym. Ćwiczenia w czytaniu. Ćwiczenia w opracowywaniu tekstów. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu. Wartości terapeutyczno-rewalidacyjne utworów literackich i czytelnictwa dziecka niepełnosprawnego. Niektóre trudności w czytaniu i pisaniu dzieci chorych.
Podstawowe treści nauczania matematyki w klasach I-III. Analiza jednostek metodycznych z poszczególnych działów programu nauczania matematyki. Organizacja pracy nauczyciela w szkole szpitalnej.
Założenia programowe przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. Analiza celów kształcenia i wychowania. Kształtowanie wyobrażeń. Kształtowanie pojęć. Odkrywanie związków i stosunków występujacych w przyrodzie i środowisku społecznym. Nabywanie umiejętności. Kształtowanie stosunku uczniów do rzeczywistości społecznej i przyrodniczej. Kontaktowanie uczniów ze środowiskiem. Przykład lekcji zaplanowanej według strategii "P": zależności pokarmowe w lesie.
Rola przedmiotu praca-technika w nauczaniu początkowym i w terapii zajęciowej. Realizacja treści programowych. Elementy orientacji zawodowej. Przygotowanie się nauczyciela do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Ocena pracy ucznia.
Formy i sposoby nauczania muzyki. Przykłady ćwiczeń oddechowych. Przykłady ćwiczeń inhibicyjno-incytacyjnych. Organizacja procesu nauczania. Ocena pracy ucznia.
Cele kształcenia plastycznego. Uwarunkowania twórczej działności plastycznej ucznia. Techniczne warunki pracy. Realizacja programu. Wyniki i wymagania. Nauczyciel jako organizator procesu dydaktyczno-wychowawczego.
O powinnościach nauczyciela wychowania fizycznego. Uwagi metodyczno-organizacyjne. Organizacja i formy realizacji wychowania fizycznego. Zajęcia lekcyjne. Usprawnianie ruchowe. Zajęcia pozalekcyjne. Wartości rewalidacyjne imprez sportowych i niektórych form ruchu.
Pojęcie fiszki, jej założenia jako środka dydaktycznego. Budowa i rodzaje fiszek dydaktycznych. Zalety i wady fiszek dydaktycznych. Dydaktyczna karta pracy ucznia. Ogólna budowa karty pracy.
Przyczyny, terminologia, definicje, symptimy, kategorie błędów dysleksji. Teoretyczne4 założenia procesu reedukacji.
Integracja celów terapeutyczno-wychowawczych z zadaniami dydaktycznymi. Funkcja kształcąca wolnego czasu pacjenta w wieku szkolnym. Wartości kształcące zajęć pozalekcyjnych - zabawy i gry dydaktyczne. Walory poznawcze i kształcące spacerów i wycieczek.
Zaburzenia emocjonalne u dzieci. Zaburzenia psychiczne u dzieci.
Charakterystyka zaburzeń autystycznych.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: S. 3-7 : Wprowadzenie w problematykę kształcenia dzieci w zakładach leczniczych / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 10-18 : Cele i zadania szkoły podstawowej w placówce leczniczo-wychowawczej, jej założenia programowo-społeczne i terapeutyczno-rewalidacyjne / Franciszek Jarosz.
Zawiera: S. 19-47 : Nauczanie czynnościowe i kształcenie wielostronne podstawą organizacji czynności dydaktyczno-wychowawczych w szkole terapeutycznej / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 48-86 : Proces kształcenia specjalnego w zakładach leczniczych i jego organizacja / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 87-97 : Nauczanie indywidualne dzieci niepełnosprawnych / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 100-116 : Niektóre problemy psychopedagogiczne i formy pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku przedszkolnym / Jadwiga Bogucka.
Zawiera: S. 117-129 : Problemy wychowawcze w pracy z sześcioletnim dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu / Urszula Misztal, Janina Zaleska.
Zawiera: S. 130-172 : Czynnościowe nauczanie języka polskiego / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 173-200 : Nauczanie matematyki w szkole szpitalnej w klasach I-III / Krystyna Bakoń.
Zawiera: S. 201-232 : Realizacja przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze w warunkach szkoły terapeutycznej / Genowefa Kufit.
Zawiera: S. 233-255 : Uwagi medyczne do przedmiotu praca-technika / Jadwiga Sielczak.
Zawiera: S. 256-274 : Niektóre problemy nauczania muzyki w klasach I-III / Danuta Wasilewska.
Zawiera: S. 275-295 : Kształcenie plastyczne dzieci i młodzieży w zakładach leczniczych / Lidia Chmielewska, Andrzej Pełzowski.
Zawiera: S. 296-322 : Wychowanie fizyczne dzieci niepełnosprawnych ruchowo / Edward Jędruch.
Zawiera: S. 323-334 : Fiszki dydaktyczne i karty pracy ucznia w szkołach terapeutycznych / Roman Janeczko.
Zawiera: S. 355-360 : Zespoły dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci z trudnościami w nauce / Barbara Zakrzewska.
Zawiera: S. 361-368 : Niektóre związki zajęć pozalekcyjnych z zagadnieniami dydaktycznymi szkoły podstawowej sanatoryjnej / Władysław Jaszczyszyn.
Zawiera: S. 370-383 : Usprawnianie dziecka autystycznego w szkole / Tadeusz Gałkowski.
Zawiera: S. 384-402 : Postępowanie pedagogiczne z dzieckiem wykazującym zaburzenia nerwicowe / Maria Boratyńska-Dąbrowska.
Zawiera: S. 403-414 : Nauczyciel wobec dziecka z zespołem psychoorganicznym / Maria Boratyńska-Dąbrowska.
Zawiera: S. 415-422 : Postępowanie pedagogiczne wobec dzieci z rozpoznaniem schizofrenii / Maria Boratyńska-Dąbrowska.
Zawiera: S. 423-435 : Orientacja szkolna i zawodowa dzieci niepełnosprawnych / Irena Janowska, Jadwiga Smoleńska.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Zakres i zawartość: Cele i zadania kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych. Swoistości celów kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych dla dzieci przewlekle chorych i kalekich w placówkach leczniczo-wychowawczych. Założenia programowo-społeczne i terapeutyczno-rewalidacyjne szkoły podstawowej specjalnej w placówce leczniczo-wychowawczej.
Zakres i zawartość: Mechanizmy rozwoju czynności dziecka. Nauczanie i podstawowe założenia nauczania czynnościowego. Struktura lekcji w nauczaniu czynnościowym. Metody w nauczaniu czynnościowym. Czynnościowy sposób formułowania tematów lekcyjnych. Integracja w nauczaniu początkowym. Podstawowe problemy wielostronnego kształcenia dzieci i młodzieży w zakładach leczniczych. Strategie kształcenia.
Zakres i zawartość: Pojęcie procesu i celów kształcenia specjalnego. Zasady kształcenia specjalnego. Kryteria doboru metod, środków i modyfikacji treści kształcenia. Organizacyjne formy nauczania. Aspekty terapeutyczno-rewalidacyjne lekcji. Formy organizacji pracy uczniów podczas lekcji i ich rodzaje. Modele lekcji w szkole terapeutycznej. Model lekcji problemowej monotematycznej. Praca w systemie klas łączonych. Praca w zespołach wieloklasowych.
Zakres i zawartość: Pojęcie i kryteria kwalifikacji dzieci niepełnosprawnych do nauczania indywidualnego. Pozytywne i negatywne aspekty nauczania indywidualnego. Organizacja, metody i środki nauczania indywidualnego.
Zakres i zawartość: Pojęcie mózgowego porażenia dziecięcego. Charakterystyka psychologiczna dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Rozwój umysłowy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Analiza i synteza słuchowa. Rozwój emocjonalno-społeczny. Ćwiczenia z zakresu schematu ciała. Psychoterapeutyczna metoda uświadamiania schematu własnego ciała i orientacja w przestrzeni dla dzieci powyżej 4 roku życia.
Zakres i zawartość: Udział przedszkola w kształtowaniu dojrzałości szkolnej dziecka sześcioletniego. Muzykoterapia. Współpraca przedszkola ze środowiskiem szpitala i rodziną dziecka. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej. Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej.
Zakres i zawartość: Ogólna charakterystyka procesu czytania i pisania. Pismo i pisanie. Nauka czytania w przedszkolu. Elementarna nauka czytania w przedszkolu. Gotowość do pisania u dziecka sześcioletniego. Treści kształcenia w nauczaniu języka polskiego klas I-III. Nauka czytania i pisania w okresie elementarzowym. Ćwiczenia w czytaniu. Ćwiczenia w opracowywaniu tekstów. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu. Wartości terapeutyczno-rewalidacyjne utworów literackich i czytelnictwa dziecka niepełnosprawnego. Niektóre trudności w czytaniu i pisaniu dzieci chorych.
Zakres i zawartość: Podstawowe treści nauczania matematyki w klasach I-III. Analiza jednostek metodycznych z poszczególnych działów programu nauczania matematyki. Organizacja pracy nauczyciela w szkole szpitalnej.
Zakres i zawartość: Założenia programowe przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. Analiza celów kształcenia i wychowania. Kształtowanie wyobrażeń. Kształtowanie pojęć. Odkrywanie związków i stosunków występujacych w przyrodzie i środowisku społecznym. Nabywanie umiejętności. Kształtowanie stosunku uczniów do rzeczywistości społecznej i przyrodniczej. Kontaktowanie uczniów ze środowiskiem. Przykład lekcji zaplanowanej według strategii "P": zależności pokarmowe w lesie.
Zakres i zawartość: Rola przedmiotu praca-technika w nauczaniu początkowym i w terapii zajęciowej. Realizacja treści programowych. Elementy orientacji zawodowej. Przygotowanie się nauczyciela do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Ocena pracy ucznia.
Zakres i zawartość: Formy i sposoby nauczania muzyki. Przykłady ćwiczeń oddechowych. Przykłady ćwiczeń inhibicyjno-incytacyjnych. Organizacja procesu nauczania. Ocena pracy ucznia.
Zakres i zawartość: Cele kształcenia plastycznego. Uwarunkowania twórczej działności plastycznej ucznia. Techniczne warunki pracy. Realizacja programu. Wyniki i wymagania. Nauczyciel jako organizator procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Zakres i zawartość: O powinnościach nauczyciela wychowania fizycznego. Uwagi metodyczno-organizacyjne. Organizacja i formy realizacji wychowania fizycznego. Zajęcia lekcyjne. Usprawnianie ruchowe. Zajęcia pozalekcyjne. Wartości rewalidacyjne imprez sportowych i niektórych form ruchu.
Zakres i zawartość: Pojęcie fiszki, jej założenia jako środka dydaktycznego. Budowa i rodzaje fiszek dydaktycznych. Zalety i wady fiszek dydaktycznych. Dydaktyczna karta pracy ucznia. Ogólna budowa karty pracy.
Zakres i zawartość: Przyczyny, terminologia, definicje, symptimy, kategorie błędów dysleksji. Teoretyczne4 założenia procesu reedukacji.
Zakres i zawartość: Integracja celów terapeutyczno-wychowawczych z zadaniami dydaktycznymi. Funkcja kształcąca wolnego czasu pacjenta w wieku szkolnym. Wartości kształcące zajęć pozalekcyjnych - zabawy i gry dydaktyczne. Walory poznawcze i kształcące spacerów i wycieczek.
Zakres i zawartość: Zaburzenia emocjonalne u dzieci. Zaburzenia psychiczne u dzieci.
Charakterystyka zaburzeń autystycznych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej