301776
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego = Pedagogical Studies of the Jan Kochanowski University of Humanities and Sciences, ISSN 1899-3370 ; t. 18)
Zawiera recencje następujących książek: "Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli" Jagody Cieszyńskiej, "Czytamy sy-la-ba-mi" Wiesławy Żaby-Żabińskiej.
Miejsce wiedzy społecznej uczniów w edukacji początkowej. Źródła uczniowskiej wiedzy społecznej. Warunki tworzenia pogłębionej wiedzy społecznej przez uczniów. Samodzielne myślenie uczniów o społeczeństwie a przekaz nauczyciela. Nauczycielskie rozumienie kategorii "samodzielne myślenie uczniów" - komentarz z badań. Oferta przekazowa znaczeń społecznych w klasach początkowych. Niepokojące skutki początkowej edukacji społecznej. Pojęcie zagadnienia kondycji polskiego nauczyciela. "Szczęście dziecka", czyli w kręgu szczególnego egoizmu i zakłóconej racjonalności rodziców. O ważnych przesłanakach gotowości szkolnej dziecka. Definicja czytania. Czytanie jako propces fizyczno-fizjologiczno-psychologiczny. Czytanie ciche a czytanie głośne. Czytanie wyrazów. Czytanie tekstu, Rozumienie czytanego tekstu. Poziomy rozumienia czytanego tekstu. Diagnostyczność tekstów cichego czytania ze zrozumieniem. Aspekt krytyczno-twórczy czytania. Czytanie krytyczne. Czytanie twórcze. Uwagi o nauce pisania. Prawa rozwojowe mózgu a początki czytania w wieku przedszkolnym. Wczesna nauka czytania a rozwój dziecka. Świadomość językowa a wczesne czytanie. Implikacje pedagogiczne. Cele czytania a praktyka edukacyjna. Przygotowanie do czytania tekstu a cele czytelnika. Istota frontloadingu. Wybrane techniki przygotowania do czytania tekstu narracyjnego. Wykorzystania frontloadingu podczas omawiania tekstów popularnonaukowych. Istota ram tekstowych podczas czytania. Rodzaje ram tekstowych. Ramy tekstowe w praktyce szkolnej. Specyfika tekstów matematycznych. Spojrzenie na tekst podręcznika do matematyki z punktu widzenia procesów jego lektury. Tekst jako środek oddziaływania na ucznia. Co to jest dysleksja? Wczesne symptomy - na co zwrócić szczególną uwagę? Mity wokół dysleksji. Jak pomóc dziecku dyslektycznemu? Systemy reprezentacji w identyfikowaniu i rozpoznawaniu słów w ortografii alfabetycznej. Kody językowe. Kody fonologiczne. Kody semantyczne. Kody syntaktyczne (gramatyczne). System wzrokowy. Systemy motoryczne. Systemy poznawcze zaangażowane w czytanie oraz uczenie się tej czynności (Uwaga, Uczenie się asocjacyjne, Transfer międzymodalny i integracja międzyzmysłowa). Analiza wzorca i uczenie się reguł. Pamięć szeregowa (sekwencyjna). Zagrożenie dysleksją. Postulat diagnozy rozwojowej. Mózgowa organizacja funkcji językowych. Jak przetwarzają informacje dzieci zagrożone dysleksją? Dlaczego nie można nauczyć się czytać metodą analityczną (przez głoskowanie)? Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania. Dlaczego warto stymulować zdolności twórcze uczniów z dysleksją? (propozycje rozwiązań praktycznych).
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: S. 15-29 : Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji / Dorota Klus-Stańska.
Zawiera: S. 31-48 : O wymierności pracy nauczyciela / Bogusław Śliwierski.
Zawiera: S. 49-59 : Szczęśliwe dzieciństwo a szkoła / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 61-74 : Rozwój psychofizyczny dzieci w okresie późnego dzieciństwa / Anna Stawecka.
Zawiera: S. 79-107 : Istota procesu czytania z perspektywy psycholingwistycznej i pedagogicznej / Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 109-118 : Czytanie i pisanie w edukacji elementarnej - kontekst rozwojowy / Irena Adamek.
Zawiera: S. 119-143 : W poszukiwaniu najlepszej strategii nauki czytania / Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 145-158 : Ujęcie programowe zakresu kompetencji dzieci przedszkolnych do nauki czytania / Małgorzata Kwaśniewska.
Zawiera: S. 159-172 : Jak przygotować uczniów do czytania nowego tekstu / Piotr Zbróg.
Zawiera: S. 173-186 : Ramy tekstowe w procesie formowania aktywnego czytelnika / Piotr Zbróg.
Zawiera: S. 187-204 : Holistyczne nauczanie języka obcego dzieci poprzez wykorzystanie bajek i opowiadań po angielsku / Agnieszka Szplit.
Zawiera: S. 205-220 : Teoretyczne aspekty lektury tekstów typu matematycznego w klasach początkowych / Gustaw Treliński.
Zawiera: S. 223-230 : Przegląd definicji dysleksji w świetle najnowszych badań / Ewa Boksa.
Zawiera: S. 231-241 : Dysleksja - problem wciąż nieznany? / Marta Korendo.
Zawiera: S. 243-263 : Psycholingwistyczna analiza procesu czytania z perspektywy nowego ujęcia mechanizmów dysleksji rozwojowej / Alicja Giermakowska.
Zawiera: S. 265-278 : Symultaniczno-sekwencyjna wczesna nauka czytania - skuteczna metoda stymulacji dzieci zagrożonych dysleksją / Jagoda Cieszyńska.
Zawiera: S. 279-284 : Rozwijanie umiejętności nauki czytania u dzieci z dysleksją rozwojową - model zajęć / Ewa Boksa.
Zawiera: S. 285-295 : Specyficzne trudności w czytaniu a wybrane twórcze metody nauczania / Aneta Jałowiecka.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Przedmiot: Zawiera recencje następujących książek: "Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli" Jagody Cieszyńskiej, "Czytamy sy-la-ba-mi" Wiesławy Żaby-Żabińskiej.
Przedmiot: Miejsce wiedzy społecznej uczniów w edukacji początkowej. Źródła uczniowskiej wiedzy społecznej. Warunki tworzenia pogłębionej wiedzy społecznej przez uczniów. Samodzielne myślenie uczniów o społeczeństwie a przekaz nauczyciela. Nauczycielskie rozumienie kategorii "samodzielne myślenie uczniów" - komentarz z badań. Oferta przekazowa znaczeń społecznych w klasach początkowych. Niepokojące skutki początkowej edukacji społecznej. Pojęcie zagadnienia kondycji polskiego nauczyciela. "Szczęście dziecka", czyli w kręgu szczególnego egoizmu i zakłóconej racjonalności rodziców. O ważnych przesłanakach gotowości szkolnej dziecka. Definicja czytania. Czytanie jako propces fizyczno-fizjologiczno-psychologiczny. Czytanie ciche a czytanie głośne. Czytanie wyrazów. Czytanie tekstu, Rozumienie czytanego tekstu. Poziomy rozumienia czytanego tekstu. Diagnostyczność tekstów cichego czytania ze zrozumieniem. Aspekt krytyczno-twórczy czytania. Czytanie krytyczne. Czytanie twórcze. Uwagi o nauce pisania. Prawa rozwojowe mózgu a początki czytania w wieku przedszkolnym. Wczesna nauka czytania a rozwój dziecka. Świadomość językowa a wczesne czytanie. Implikacje pedagogiczne. Cele czytania a praktyka edukacyjna. Przygotowanie do czytania tekstu a cele czytelnika. Istota frontloadingu. Wybrane techniki przygotowania do czytania tekstu narracyjnego. Wykorzystania frontloadingu podczas omawiania tekstów popularnonaukowych. Istota ram tekstowych podczas czytania. Rodzaje ram tekstowych. Ramy tekstowe w praktyce szkolnej. Specyfika tekstów matematycznych. Spojrzenie na tekst podręcznika do matematyki z punktu widzenia procesów jego lektury. Tekst jako środek oddziaływania na ucznia. Co to jest dysleksja? Wczesne symptomy - na co zwrócić szczególną uwagę? Mity wokół dysleksji. Jak pomóc dziecku dyslektycznemu? Systemy reprezentacji w identyfikowaniu i rozpoznawaniu słów w ortografii alfabetycznej. Kody językowe. Kody fonologiczne. Kody semantyczne. Kody syntaktyczne (gramatyczne). System wzrokowy. Systemy motoryczne. Systemy poznawcze zaangażowane w czytanie oraz uczenie się tej czynności (Uwaga, Uczenie się asocjacyjne, Transfer międzymodalny i integracja międzyzmysłowa). Analiza wzorca i uczenie się reguł. Pamięć szeregowa (sekwencyjna). Zagrożenie dysleksją. Postulat diagnozy rozwojowej. Mózgowa organizacja funkcji językowych. Jak przetwarzają informacje dzieci zagrożone dysleksją? Dlaczego nie można nauczyć się czytać metodą analityczną (przez głoskowanie)? Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania. Dlaczego warto stymulować zdolności twórcze uczniów z dysleksją? (propozycje rozwiązań praktycznych).
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej