301315
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pedagogika wczesnoszkolna / Ryszard Więckowski. - Wyd. 3 popr., uzup. i zaktual. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998. - 339 s. ; 21 cm.
Idee Oświecenia. Działalność KEN. System Bella-Lancastra. Teoretyczne podstawy edukacji początkowej sformułowane przez Henryka Pestalozziego. Metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly'ego. Nauczanie łączne Karola Linkego. Nauczanie przedmiotowo-systematyczne w ujęciu Marii Montessori. Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta. Prace Jana Władysława Dawida. Ewaryst Estkowski i jego poglądy. "Metodyka pierwszych lat nauczania" Ludwiki Jeleńskiej. Elementarz Mariana Falskiego. Prace i działalność pedagogiczna: Jana Zborowskiego, Zofii Cydzik, Józefy Rytlowej, Janiny Malendowicz, Janiny i Antoniego Maćkowiaków, Huberta Kien'a, Haliny Baczyńskiej, Jana Kulpy, Tadeusza Wróbla, Feliksa Przyłubskiego, Jadwigi Walczyny. Sposoby uprawiania pedagogiki wczesnoszkolnej: podejście doświadczalne, informacyjno-popularyzatorskie, konkretyzacyjne, metodologiczne podejście czynnikowe, funkcjonalne, metodologiczne podejście zaksjomatyzowane. "Wizerunek behawioralny człowieka". Koncepcje ujmujące jednostkę ludzką w kategoriach dynamicznych. Koncepcje poznawcze. Transgresja. Teteistyczna koncepcja człowieka, Naturalistyczna koncepcja człowieka. Marksistowska koncepcja człowika. Egzystencjalna koncepcja człowieka. Ateistyczny kierunek myślenia egzystencjalizmu. Odmiana teteistyczna egzystencjalistycznej koncepcji człowieka. Psychoanalityczno-humanistyczna koncepcja człowieka Ericha Fromma. Personalistyczna koncepcja człowieka. Fenomenologiczna koncepcja człowieka. Paradygmat. Paradygmaty organizacyjne, metodologiczne, edukacyjne. Pojęcie "okazji edukacyjnej". Pedagogiczne podejście sytuacyjne. Teoria doboru i układu treści kształcenia Hansa Scheurela. Nauczanie egzemplaryczne. Koncepcja doboru i układu treści oparta na filozofii pragmatyzmu. Poglądy dotyczące konstruowania programów szkolnych Jerome'a S. Bruner'a, KOnstantego Lecha, Wincentego Okonia, Bogdana Suchodolskiego, Tadeusza Tomaszewskiego. Czym jest konspekt lekcji? Formalna struktura konspektu lekcji. Czytanie według Evy Malmquisty. Elementy umiejętności czytania. Zależność między techniką czytania a rozumieniem czytanego tekstu. Cechy tzw. dobrego czytania. Metody nauki czytania: analityczno-syntetyczne o charakterze wzrokowym, analityczno-syntetyczne o charakterze fonetycznym, analityczno-syntetyczno o charakterze funkcjonalnym. Koncepcja elementarza Romany Miller, Marii Rostkowskiej, Ewy i Feliksa Przyłubskich, Anny Czochry i Ireny Tarkowskiej. Nauka pisania wedłg T. Wróbla. Elementy składające się na czynność pisania: element psychologiczny, uwarunkowania fizjologiczne, element motoryczny. Kryteria poprawności pisma dziecka. Rozwijanie podstawowych funkcji języka (semantycznej, reprezentatywnej, komunikatywnej, niestematycznej, impresywnej, ekspresyjnej). Wzbogacanie aktywnego słownika uczniów. Ćwiczenia słownikowe, składniowe. Rozumienie czytanego tekstu. Techniki analizy tekstu literackiego. Formy pracy zmierzające do kształtowania rozumienia czytanego tekstu. Edukacja muzyczna oparta na systemie wychowania muzycznego Emila Jaquesa-Dalcroze'a, Karola Orffa, Zoltana Kodaly'a. Jak tworzy się system wartości dziecka? Idee Hubertusa von Schoenbecka. Termin antypedagogika. Filozofia Rudolfa steinera. Teoria J. Gibba oraz Berniego Neville'go. Osiągnięcia edukacyjne. Oceny opisowe. Metody informacyjne i heurystyczne. Praca szkolna i pozaszkolna. Koncepcja tzw. nauczania zróżnicowanego. Środki dydaktyczne: słuchowe, wzrokowe, wzrokowo-słuchowe, funkcja podręcznika.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA JAKO NAUKA: Kontrowersje wokół nazwy, Rozwój pedagogiki wczesnoszkolnej jako nauki, Edukacja wczesnoszkolna, jej istota, podstawowe problemy, Przedmiot pedagogiki wczesnoszkolnej.
Zawiera: ORIENTACJE METODOLOGICZNE: Niektóre sposoby uprawiania pedagogiki wczesnoszkolnej, Źródła aktywności edukacyjnej dziecka, Filozoficzne źródła współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej.
Zawiera: PODSTAWY TEORETYCZNE EDUKACJI POCZĄTKOWEJ: Wieloznaczność pojęcia "teoria", Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogicze, Założenia teorii edukacji wczesnoszkolnej, Komunikacja werbalna i niewerbalna nauczycieli, Wartościowanie pracy pedagogicznej nauczyciela, Zagadnienie języka w pedagogice wczesnoszkolnej.
Zawiera: DOBÓR I UKŁAD TREŚCI KSZTAŁCENIA: Analiza podstawowych pojęć, Problematyka programu szkolnego w literaturze pedagogicznej, Program nauczania, jego istota oraz podstawowe funkcje, Kryteria doboru i układu treści kształcenia, Temat pracy pedagogicznej nauczyciela, Planowanie pracy pedagogicznej.
Zawiera: TREŚCI KSZTAŁCENIA: Edukacja polonistyczna, Edukacja matematyczna, Edukacja środowiskowa, Edukacja plastyczna, Edukacja muzyczna, Edukacja techniczna, Edukacja zdrowotna.
Zawiera: ZAGADNIENIE PRACY WYCHOWAWCZEJ.
Zawiera: METODY WSPIERANIA AKTYWNOŚCI EDUKACYJNEJ DZIECKA: Pojęcie metody, Klasyfikacja metod, Przykłady wykorzystania metod informacyjnych, Przykłady wykorzystania metod heurystycznych.
Zawiera: FORMY ORGANIZACYJNE AKTYWNOŚCI DZIECI: Pojęcie organizacji i formy organizacyjnej, Klasyfikacja form organizacyjnych nauczania i aktywności dzieci, Walory edukacyjne aktywności indywidualnej i zbiorowej, Funkcje edukacyjne aktywności grupowej, Organizacja aktywności zróżnicowanej dzieci, Nauczanie zróżnicowane, jego istota, sposoby urzeczywistniania, Organizacja edukacji wczesnoszkolnej.
Zawiera: MIEJSCE I ROLA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH W INICJOWANIU CZYNNOŚCI UCZENIA SIĘ DZIECI: Pojęcia i klasyfikacja środków dydaktycznych, Miejsce środków dydaktycznych w edukacji wczesnoszkolnej, Funkcja środków technicznych w edukacji, Znaczenie środków konwencjonalnych.
Zawiera: DRAMA W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ.
Zawiera: WSPÓŁCZESNE DYLEMATY SYSTEMU EDUKACYJNEGO.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Przedmiot: Idee Oświecenia. Działalność KEN. System Bella-Lancastra. Teoretyczne podstawy edukacji początkowej sformułowane przez Henryka Pestalozziego. Metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly'ego. Nauczanie łączne Karola Linkego. Nauczanie przedmiotowo-systematyczne w ujęciu Marii Montessori. Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta. Prace Jana Władysława Dawida. Ewaryst Estkowski i jego poglądy. "Metodyka pierwszych lat nauczania" Ludwiki Jeleńskiej. Elementarz Mariana Falskiego. Prace i działalność pedagogiczna: Jana Zborowskiego, Zofii Cydzik, Józefy Rytlowej, Janiny Malendowicz, Janiny i Antoniego Maćkowiaków, Huberta Kien'a, Haliny Baczyńskiej, Jana Kulpy, Tadeusza Wróbla, Feliksa Przyłubskiego, Jadwigi Walczyny. Sposoby uprawiania pedagogiki wczesnoszkolnej: podejście doświadczalne, informacyjno-popularyzatorskie, konkretyzacyjne, metodologiczne podejście czynnikowe, funkcjonalne, metodologiczne podejście zaksjomatyzowane. "Wizerunek behawioralny człowieka". Koncepcje ujmujące jednostkę ludzką w kategoriach dynamicznych. Koncepcje poznawcze. Transgresja. Teteistyczna koncepcja człowieka, Naturalistyczna koncepcja człowieka. Marksistowska koncepcja człowika. Egzystencjalna koncepcja człowieka. Ateistyczny kierunek myślenia egzystencjalizmu. Odmiana teteistyczna egzystencjalistycznej koncepcji człowieka. Psychoanalityczno-humanistyczna koncepcja człowieka Ericha Fromma. Personalistyczna koncepcja człowieka. Fenomenologiczna koncepcja człowieka. Paradygmat. Paradygmaty organizacyjne, metodologiczne, edukacyjne. Pojęcie "okazji edukacyjnej". Pedagogiczne podejście sytuacyjne. Teoria doboru i układu treści kształcenia Hansa Scheurela. Nauczanie egzemplaryczne. Koncepcja doboru i układu treści oparta na filozofii pragmatyzmu. Poglądy dotyczące konstruowania programów szkolnych Jerome'a S. Bruner'a, KOnstantego Lecha, Wincentego Okonia, Bogdana Suchodolskiego, Tadeusza Tomaszewskiego. Czym jest konspekt lekcji? Formalna struktura konspektu lekcji. Czytanie według Evy Malmquisty. Elementy umiejętności czytania. Zależność między techniką czytania a rozumieniem czytanego tekstu. Cechy tzw. dobrego czytania. Metody nauki czytania: analityczno-syntetyczne o charakterze wzrokowym, analityczno-syntetyczne o charakterze fonetycznym, analityczno-syntetyczno o charakterze funkcjonalnym. Koncepcja elementarza Romany Miller, Marii Rostkowskiej, Ewy i Feliksa Przyłubskich, Anny Czochry i Ireny Tarkowskiej. Nauka pisania wedłg T. Wróbla. Elementy składające się na czynność pisania: element psychologiczny, uwarunkowania fizjologiczne, element motoryczny. Kryteria poprawności pisma dziecka. Rozwijanie podstawowych funkcji języka (semantycznej, reprezentatywnej, komunikatywnej, niestematycznej, impresywnej, ekspresyjnej). Wzbogacanie aktywnego słownika uczniów. Ćwiczenia słownikowe, składniowe. Rozumienie czytanego tekstu. Techniki analizy tekstu literackiego. Formy pracy zmierzające do kształtowania rozumienia czytanego tekstu. Edukacja muzyczna oparta na systemie wychowania muzycznego Emila Jaquesa-Dalcroze'a, Karola Orffa, Zoltana Kodaly'a. Jak tworzy się system wartości dziecka? Idee Hubertusa von Schoenbecka. Termin antypedagogika. Filozofia Rudolfa steinera. Teoria J. Gibba oraz Berniego Neville'go. Osiągnięcia edukacyjne. Oceny opisowe. Metody informacyjne i heurystyczne. Praca szkolna i pozaszkolna. Koncepcja tzw. nauczania zróżnicowanego. Środki dydaktyczne: słuchowe, wzrokowe, wzrokowo-słuchowe, funkcja podręcznika.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej