301347
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 333-345.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Wstęp. 1. Problemy ludzi starszych w społeczeństwie ; Uwagi wstępne ; Starzenie się społeczeństw i związane z tym problemy społeczne ; Starzenie się społeczeństwa polskiego i kwestia społeczna ludzi starszych w Polsce ; Mierniki starości demograficznej ; Przeciętne dalsze trwanie życia ; Feminizacja starości ; Poziom wykształcenia osób starszych ; Aktywność zawodowa osób starszych ; Sytuacja materialna osób starszych ; Stan zdrowia osób starszych ; Próba przezwyciężenia kwestii społecznej ludzi starszych i starzenia się społeczeństw ; Propozycje powstałe w obrębie polskiej polityki społecznej ; Inicjatywy o charakterze międzynarodowym w sprawie problemu starzenia się społeczeństw.
Zawiera: 2. Starość w wymiarze indywidualnym ; Uwagi wstępne ; Biologiczne teorie starzenia się ; Starość jako faza życia człowieka ; Zmiany w sferze życia psychicznego człowieka starszego ; Adaptacja do starości ; Teorie adaptacji do starości ; Potrzeby ludzi starszych jako przesłanka do realizacji zadań z obszaru polityki społecznej ; Wybrane teorie dotyczące potrzeb człowieka ; Specyfika potrzeb ludzi starszych ; Zadania polityki społecznej wobec ludzi starszych w świetle wiedzy o ich potrzebach ludzi.
Zawiera: 3. Społeczno-kulturowe uwarunkowania życia ludzi starszych ; Uwagi wstępne ; Sytuacja ludzi starszych w okresie zmiany ładu społecznego w Polsce ; Wpływ kultury współczesnej na pozycję osób starszych ; Kilka uwag o kulturze współczesnej ; Ludzie starsi w społeczeństwie informacyjnym ; Miejsce i rola człowieka starszego w historii i kulturze współczesnej ; Stereotypy dotyczące starości i ludzi starszych ; Człowiek starszy a współczesny model rodziny ; Zmiany w strukturze współczesnej rodziny ; Uczestnictwo osoby starszej w funkcjonowaniu rodziny ; Samotność i osamotnienie ludzi starszych.
Zawiera: 4. Uniwersytety Trzeciego Wieku i kształcenie osób starszych w systemie kształcenia ustawicznego; Uwagi wstępne; Cele i zadania edukacji w państwie demokratycznym ; Edukacja ustawiczna w Unii Europejskiej ; Edukacja ustawiczna w Polsce a Uniwersytety Trzeciego Wieku ; cele i treści kształcenia osób starszych ; Poradnictwo dla osób starszych jako element ich edukacji w Uniwersytetach Trzeciego Wieku na świecie ; Uniwersytety Trzeciego Wieku na świecie ; Geneza, cele i rozwój UTW. Francuski i brytyjski model UTW ; UTW w wybranych krajach europejskich ; UTW w Australii i Nowej Zelandii ; UTW w Chinach ; UTW w Japonii ; UTW w Ameryce Północnej i Południowej ; UTW w Afryce Południowej ; Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce ; Cele działania polskich UTW ; Geneza polskich UTW.
Zawiera: 5. Przeprowadzone badania dotyczące UTW ; Cel i ogólne założenia przeprowadzonych badań ; Problematyka badań oraz ich organizacja i metody ; Czas i miejsce badań ; Metody i narzędzia badawcze ; Charakterystyka badanej próby ; Dobór badanych słuchaczy ; Dobór badanych uniwersytetów ; Badanie oparte na dokumentach i dobór ich próby.
Zawiera: 6. Uniwersytety Trzeciego Wieku w świetle przeprowadzonych badań ; Formy organizacyjne UTW ; Współpraca UTW z innymi instytucjami działającymi w środowisku lokalnym i w kraju ; Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym (w obrębie gminy, powiatu i województwa) ; Współpraca między UTW działającymi w kraju, a także z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności ; Współpraca UTW o zasięgu międzynarodowym ; Źródła finansowania i istotne problemy polskich UTW ; Rola Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w obecnym rozwoju UTW.
Zawiera: 7. Słuchacze Uniwersytetów Trzeciego Wieku a profilaktyka gerontologiczna w uniwersytecie ; Charakterystyka społeczno-demograficzna słuchaczy UTW ; Samodzielność życiowa słuchaczy UTW ; Wady i zalety starości wskazane przez słuchaczy ; Motywy uczestnictwa w UTW ; Aktywizacja społeczna w UTW ; Formy aktywizacji społecznej realizowanej w UTW ; Nowe role społeczne realizowane przez słuchaczy UTW ; Przynależność słuchaczy do organizacji społecznych ; Aktywizacja intelektualna prowadzona w UTW ; Formy aktywizacji intelektualnej prowadzonej w UTW ; Ulubione zajęcia oraz wpływ UTW na rozwój zainteresowań słuchaczy ; Aktywizacja ruchowa w UTW ; Formy aktywizacji ruchowej w UTW ; Aktywność ruchowa słuchaczy i wykorzystanie zajęć ruchowych w UTW ; Profilaktyka gerontologiczna w UTW ; Zmiany w relacji z rodziną i najbliższym otoczeniem ; Wpływ UTW na zmiany odczuć i zachowań słuchaczy ; Wpływ UTW na korzystniejsze postrzeganie osób starszych przez ich otoczenie.
Zawiera: 8. Próba jakościowej analizy treści wspomnień słuchaczy i nauczycieli UTW.
Zawiera: 9. Wnioski i postulaty wynikające z przeprowadzonych badań ; Wnioski teoretyczne ; Wnioski praktyczne.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej