301324
Książka
W koszyku
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 246-250.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Podstawowe elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym ; Pojęcie nauki ; Badania naukowe ; Rodzaje badań naukowych: teoretyczne, stosowane - praktyczne, diagnostyczne, weryfikacyjne ; Wiedza naukowa ; Pojęcie metodologii: metodologia ogólna i szczegółowa ; Cele poznania naukowego ; Funkcje nauki: opisowa, wyjaśniająca, prognostyczna ; Klasyfikacja nauk: nauki formalne i empiryczne, przyrodnicze i społęczne, podstawowe i stosowane ; Pedagogika jako nauka: nauki współpracujące i pomocnicze pedagogiki ; Metodologiczny schemat badania naukowego.
Zawiera: Etapy postępowania badawczego ; Ogólna charakterystyka czynności badawczych ; Motywy wyboru problematyki badawczej ; Przedmiot badań a problemy badawcze: przedmiot badań a problemy badawcze (kryteria poprawności formułowanych problemów badawczych ; Hipotezy badawcze: pojęcie hipotezy, źródło informacji o hipotezach ; Znaczenie hipotezy w badaniach naukowych ; Rodzaje hipotez i ich cechy ; Użyteczność hipotez.
Zawiera: Zmienne w badaniach pedagogicznych: pojęcie zmiennej, rodzaje zmiennych (zależne i niezależne, jakościowe i ilościowe, kontrolowane i niekontrolowane) ; Wskaźniki i ich rodzaje - pojęcie wskaźników, rodzaje wskaźników (definicyjne, empiryczne, inferencyjne) ; Skale pomiarowe - pojęcie skali i pomiaru, typy skal pomiarowych (nominalna, porządkowa, interwałowa, ilorazowa ; Trafność i rzetelność pomiaru ; Próba badawcza i zasady jej doboru: ogólna charakterystyka próby badawczej ; Sposoby doboru próby (celowy, losowy, oparty na ochotnikach) ; Etyczne problemy badań pedagogicznych.
Zawiera: Ilościowe i jakościowe badania pedagogiczne (charkaterystyka badań, podobieństwa i różnice)
Zawiera: Metody badawcze i ich rodzaje: monograficzna - terenowa, sondażowa - reprezentacyjna ; Badania panelowe ; Metoda eksperymentalna (pojęcie i rodzaje eksperymentu, logiczne podstawy eksperymentu, technik eksperymentu - technika jednej grupy, grup równoległych, rotacji, Technika SOlomona) ; Metoda socjometryczna: pojęcie socjometrii, techniki socjometryczne, tabela socjometryczna, graficzna analiza danych, analiza jakosciowa ; Metoda indywidualnych przypadków.
Zawiera: Techniki zbierania materiałów ; Techniki badawcze i ich podział ; Techniki obserwacyjne (pojęcie obserwacji i jej cechy, cechy dobrego obserwatora, rodzaje obserwacji, utrwalanie spostrzeżeń z obserwacji) ; Technika wywiadu (rola wywiadu w badaniach pedagogicznych, rodzaje wywiadów, zasady przygotowania wywiadu, błędy ankietera w wywiadzie, wiarygodność materiału otrzymanego z wywiadu ; Technika ankiety: ankieta i jej rola w badaniach pedagogicznych, typy ankiet, kwestionariusz ankiety a pytania kwestionariuszowe, treść pytań, rodzaje pytań, wymagania stawiane pytaniom ankietowym, zasady budowy kwestionariusza ; Analiza dokumentów i wytworów działania: pojęcie i rodzaje dokumentów, wartość poznawcza dokumentów, analiza dokumentów i ich ocena, analiza treści i wytworów działania.
Zawiera: Podstawowe zasady opracowania materiałów badawczych: porządkowanie zebranego materiału, sposoby prezentacji wyników badań (zasady budowy tabel, zasady graficznej prezentacji danych) ; Miary tendencji centralnej ; Metody opisu i analizy wyników badań ; Wyjaśnianie zdarzeń - wnioskowanie.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Skrypt dla studentów pedagogiki.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej