303136
Artykuł
W koszyku
(Pedagogika Wobec Współczesności)
Forma i typ
Temat
Symbol UKD: 37.01:37.091.2-057.16](075.8)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 247-253. Indeksy.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Pedeutologia - znaczące fakty genezy i historii.
Zawiera: Nauczyciel - ujęcia osobowościowe, zawodowe funkcje ; Ewolucja pojęcia "nauczyciel" ; Teoretyczne ujęcia osoby nauczyciela: ujęcie psychologiczne - nauczyciel jako struktura idealnych cech, ujęcie technologiczne - kwalifikacje zawodowe jako struktura kompetencji, ujęcie humanistyczne - prymat indywidualności nauczyciela, ujęcie socjologiczne - wyznaczone rolą zawodową, ujęcie pedagogiki krytycznej - nauczyciel "trnsformowany intelektualista".
Zawiera: Ewolucja funkcji zawodowych nauczyciela ; Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej ; Od sterowania do inspirowania rozwoju ; Od prostego przekazu do wprowadzania ucznia w świat wiedzy ; Od funkcji przekazu wiedzy do czynienia ładu w informacjach ; Od dominacji intelektu do równowagi świata myśli i uczuć w edukacji szkolnej ; Od alternatywy do dialogu.
Zawiera: Kształcenie nauczycieli ; Współczesne orientacje w edukacji nauczycielskiej: orientacja technologiczna, humanistyczna, funkcjonalna ; Koncepcje kształcenia nauczycieli ; Koncepcja "refleksyjnej praktyki": założenia koncepcji, walory, ograniczenia, bariery w stosowaniu ; Koncepcja kształcenia poprzez "poprzez praktykę": założenia koncepcji, uczenie się "poprzez praktykę" jako podstawa "profesjonalnego artyzmu", co budzi dyskusję, a co ogranicza wartość koncepcji ; Humanistyczna koncepcja kształcenia nauczycieli: założenia, wizja "dobrego nauczyciela", dobór kandydatów na studia i do zawodu nauczycielskiego, cele kształcenia nauczycieli, proces i program kształcenia, metoda kształcenia w koncepcji Combsa, integracja poznania i działania, znaczenie kwalifikacji psychologicznych, wartość koncepcji Combsa.
Zawiera: Kształcenie teoretyczne i praktyczne nauczycieli: związek teorii z praktyką, ogólnofilozoficzne prawidłowości związku poznania z działaniem - znaczenie teorii naukowej w działaniu pedagogicznym nauczyciela, czym jest "wpływ" wiedzy na działanie praktyczne nauczycieli? ; Osobiste teorie nauczycieli jako łącznik między teorią naukową a praktyką: definicje, teorie wyjasniające kategorię "wiedza osobista nauczyciela", geneza i struktura teorii indywidualnych, funkcje teorii osobistych, co teoria osobista wnosi do wiedzy o nauczycielu i jego pracy? ; Funkcje wiedzy w działaniu praktycznym nauczyciela: mozliwości, bariery i ograniczenia, dezintegracja poznania, odmienność kontekstu poznania i kontekstu zdobywania wiedzy, negacja zdroworozsądkowych struktur wiedzy pedagogicznej studenta, kult logiki i obiektywności, zbyt instrumentalny charakter kształcenia praktycznego.
Zawiera: Spory wokół kwalifikacji pragmatycznych nauczycieli: trwałość opozycje techniczność - humanistyczność, kontrowersja techniczność - humanistyczność a przyszłość edukacji nauczycielskiej, nauczycielskie preferencje wobec własnych kwalifikacji zawodowych ; Czy edukacja nauczycieli może byc pułapką dla ich zawodowego funkcjonowania: pułapki związane z kwestią nauczycielskiego autorytetu, edukacja, która ujednoznacznia i redukuje problematyczność, zagrożenia wynikające z idealizacji roli zawodowej, prymat racjoanlności poznania.
Zawiera: Natura działania pedagogicznego ; Trudności pracy nauczyciela ; Swoistość działania pedagogicznego: komunikacyjny charakter pracy nauczyciela, psychospołeczny kontekst pracy nauczyciela, intelektualny charakter czynności zawodowych nauczyciela, podmiotowość, indywidualność.
Zawiera: Profesjonalizm nauczyciela: ustalenia definicyjne, swoistość nauczycielskiego profesjonalizmu ; Profesjonalizm nauczyciela budowany na koncepcji "profesjonalnego osądu": geneza, "zdarzenia krytyczne", "profesjonalny osąd - czym jest, jego funkcje edukacyjne, rodzaje osądów. ; Profesjonalizm rozszerzony Erica Hoyle,a ; "Nowy profesjonalizm" Juliana Elliotta - założenia koncepcji.
Zawiera: Dylematy bycia nauczycielem: czy nauczyciel jest samotny w uczniowskiej społeczności? Wpływ wychowawczy - potrzebny, ale i zbędny? Wdzięczność - dylematy nauczycielskiego zawodu, wymagania - obojętność - bezinteresowność, pewność, wątpliwość, pokora - wykluczenia czy dopełnienia? Ambiwalencja roli zawodowej nauczyciela.
Zawiera: Rozwój zawodowy nauczyciela ; Podstawa teoretyczna analizy rozwoju zawodowego nauczyciell ; Swoistość nauczycielskiego rozwoju w zawodzie ; Dynamika rozwoju zawodowego nauczycieli w świetle wyników badań: stadium przedkonwencjonalne, konwencjonalne, postkonwencjonalne - "autonomiczne ja" ; "Badanie w działaniu" sposobem doskonalenia nauczycielskiej praktyki: stosunek "action research" do znanych prawd teorii i praktyki kształcenia nauczycieli, główne założenia, walory poznawcze i pragmatyczne, proces "badania w działaniu" - jego struktura, wątpliwości i ograniczenia.
Zawiera: Tożsamość zawodowa polskich nauczycieli ; Tożsamość - jej rozumienie, funkcje, ewolucja ; Tożsamośc zawodowa nauczycieli - wyniki badań: tożsamość osiągnięta, nadana, moratoryjna, rozproszona, dyskusja o uzyskanych wynikach.
Zawiera: Dominanta standardu przedmiotowego w nauczycielskiej tożsamości zawodowej - implikacje edukacyjne.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej