301315
Książka
W koszyku
(Resocjalizacja)
Symbol UKD: 376.5(075.8)
Autorska koncepcja nowoczesnego podejscia do resocjalizacji nieprzystosowanych społęcznie nieletnich. Książka zawiera praktyczne przykłady metod twórczej resocjalizacji, kulturotechniczne formy działań resocjalizacyjncyh w placówkach penitencjarnych (teatr, sport, działalność plastyczna i literacka, terapia przez muzykę), uwarunkowania efektywności form wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 385-398.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera m.in.: Spotkanie z przestepcą ; Istota twórczej resocjalizacji ; Intuicja i wyobraźnia w praktyce resocjalizacyjnej.
Zawiera m.in.: Między heurystyką a pedagogiką resocjalizacyjną ; Tożsamościowe konteksty twórczej resocjalizacji (spór z postmodernizmem, tania kultura, nowe konteksty pedagogiki resocjalizacyjnej) ; Współczesna mysl resocjalizacyjna - koncepcje i teorie (Koncepcje behawioralne, interakcyjne, wielowymiarowe) ; Resocjalizacja jako nauka o wychowaniu ; Człowiek. Twórcość. Tożsamość. Projektowanie resocjalizacji (człowiek jako sens wychowania, twórczość a resocjalizacja, krótki przegląd teorii twórczości, współczesne nurty pedagogiki kultury - pedagogika twórczości i jej przedstawiciele) ; Tożsamościowe konsekwencje socjalizacji nieletnich (młodzi Polacy a patologie społeczne, socjalizacja a rozwój tożsamościowy człowieka, środowiskowe mechanizmy socjalizacji, socjalizacyjna rola rodziny, socjalizacja a zaspokajanie potrzeb człowieka, socjalizacyjne uwarunkowania empatyczności i agresji.
Zawiera m.in.: Tożsamość nieletnich jako resocjalizacyjna kategoria zmiany ; Identyfikacja tożsamości ; Tożsamość a role społęczne ; Wzory jako narzędzie kreowania tożsamości ; Autoprezentacje nieletnich jako mechanizm zmiany parametrów tożsamości ; Refleksje empiryczne na temat wybranych parametrów tożsamości młodych Polaków ; Wizualizacje tożsamości ; Kreowanie alternatywnej autoprezentacji nieletnich ; Wywieranie wrażenia a wizualizacje tożsamościowe ; Normy i cechy autoprezentacyjne nieletnich ; Wpływ wizualizacji parametrów tożsamości na JA nieletnich.
Zawiera m.in.: Intuicja w procesie twórczej resocjalizacji ; Intuicja w działaniach pedagogicznych ; Intuicja a kreatywność wychowawcza ; Myślebnie intuicyjne ; Metodologiczne podstawy twórczej resocjalizacji ; Podstawowe różnice między koncepcją twórczej resocjalizacji a klasycznie pojmowaną pedagogiką resocjalizacyjną ; Heurystyczny wymiar resocjalizacji ; Metody twórczej resocjalizacji a heurytyczna wizja wychowania.
Zawiera m.in.: Metodyczne konteksty twórczej resocjalizacji ; Struktura i dynamika procesu twórczego w resocjalizacji ; Elemanty strukturalne procesu twórczego ; Etapy procesów przedtwórczych i interpretatywnych ; Dwubiegunowość procesu wychowania resocjalizacyjnego ; Reguła wzajemności a proces wpływu wychowawczego ; Teoretyczne przesłanki wychowania resocjalizacyjnego ; Twórcze postępowanie resocjalizacyjne ; Twórcza resocjalizacja jako sposób wywierania wpływu ; Kulturotechnika a metody twó120614czej resocjalizacji ; Uwarunkowania i ograniczenia twórczego postępowania resocjalizacyjnego ; Twórcza resocjalizacja jako proces i efekt ; Rola kompetencji wychowawczych w kreowaniu wychowanka ; Inne przesłanki skutecznej resocjalizacji.
Zawiera m.in.: Teleologiczne założenia twórczej resocjalizacji ; Zalecenie wszechstronnej diagnozy, komplementarności postępowania, elastyczności postaw pedagogicznych, adekwatnego doboru metody, kreowania wychowanka ; Strategie metodyczne w procesie twórczej resocjalizacji (strategie definicyjne, operacyjne) ; Procedury metodyczne w procesie twórczej resocjalizacji (metodyczne techniki rozwijające, utrwalające, adaptujące, rodzaje i funkcje technik operacyjnych).
Zawiera m.in.: Metody twórczej resocjalizacji ; Metoda Teatru Resocjalizacyjnego (MTR) - Z doswiadczeń Teatru Resocjalizacji "Scena Coda" ; Teoretyczne przesłanki Teatru Resocjalizacyjnego ; Refleksje wokół działalnosci teatralnej ; "Scena Coda" - krótka historia eksperymentu resocjalizacyjnego ; Wyniki eksperymentu ; Podstawowe założenia Metody Teatru Resocjalizacyjnego oraz Metody Resocjalizacji przez Sport (przesłanki osobowe, organizacyjne, etapy działalności).
Zawiera m.in.: Drama jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji (pedagogiczne zaożenia dramy, podstawowe techniki dramowe) ; Terapia przez muzykę jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji (rodzaje muzykoterapii, przebieg resocjalizacyjnych zajęć muzycznych, muzykoterapia alternatywna) ; Plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji (wychowanie plastyczne, celowość resocjalizacji przez plastykę) ; Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji (procedury psychodramatyczne, psychodrama, cele, struktura i role resocjalizacyjnych zespołów psychodrmataycznych i socjodramatycznych).
Zawiera m.in.: Między teorią a praktyką twórczej resocjalizacji ; Uwarunkowania efektywności form wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich ; Założenia badań i pytania badawcze ; Przegląd form i działań wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich ; Poziom zaangażowania wychowanków w proponowane formy zajęć (biografie nieletnich a poziom zaangażowania w zajęcia wychowawcze, biografie wychowanków a wybory form zajęć wychowawczych) ; Efektywność realizowanych zajęć w opinii wychowanków ; Formy wychowawcze a możliwości readaptacji społecznej wychowanków.
Zawiera m.in.: Wybrane formy działań socjalizacyjno-kulturowych w placówkach penitencjarnych ; Program socjalizacji kulturą na przykładzie Ośrodka Działań Kulturalnych przy Zakładzie Karnym w Siedlcach ; Więzienna twórczość literacka oraz współpraca z instytucją kultury na przykładzie Zakładu Karnnego we Włocławku ; Satyryczna działalność plastyczna jako alternatywa wychowawcza na przykładzie Aresztu Śledczego w Łodzi ; Aktywność w poznawaniu przyrody jako metoda wspomagająca resocjalizację skazanych na przykładzie Zakłądu Karnego w Grądach Woniecko ; Więzienna działalność teatralna na przykładzie Teatru "Po Drodze...", działającego przy Zakładzie Karnym w Kłodzku ; "Czarna Owca. Skazani na ochronę przyrody". Projekt resocjalizacyjno-oswiatowy realizowany w Zakładzie Karnym w Wołowie ; Więzienny program kulturalno-wychowawczy "Sztuka za kratą" - Areszt Śledczy w Kielcach ; Zakazane Twarze - prawdziwe historie życia mężczyzn z więzienia". Projekt psychodramowy realizowany w Oddziale Zewnętrznym Bemowo przy Areszcie Śledczym Warszawa Białołęka.
Zawiera m.in.: Zakończenie - od resocjalizacji naprawczej do kreująco-rozwojowej ; Resocjalizacja a wpływ społęczny ; Nowy wymiar pedagogiki resocjalizacyjnej ; Teoria i praktyka resocjalizacyjna. W poszukiwaniu konsensusu.
Zawiera m.in.: Scenariusz spektaklu "Tam na drugim brzegu" ; Projekt dramowy "Coś o Kacprze" ; Przykładowe techniki psychodramatyczne wspierające proces resocjalizacji ; przykładowe techniki socjodramatyczne wspierające proces resocjalizacji ; Ćwiczenia warsztatowe podnoszące samoocenę ; Ćwiczenia rozwijające umiejetności komunikacyjne.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Zakres i zawartość: Autorska koncepcja nowoczesnego podejscia do resocjalizacji nieprzystosowanych społęcznie nieletnich. Książka zawiera praktyczne przykłady metod twórczej resocjalizacji, kulturotechniczne formy działań resocjalizacyjncyh w placówkach penitencjarnych (teatr, sport, działalność plastyczna i literacka, terapia przez muzykę), uwarunkowania efektywności form wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów resocjalizacji, pedagogiki, pedagogów, psychologów, wychowawców pracujących z młodzieżą nieprzystosowaną społęcznie.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang., niem., ros. Spis treści także ang., niem., ros.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej