301824
Książka
CD
W koszyku
Literatura i muzyka / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, cop. 2011. - 592 s. : il. kolor. ; 28 cm + 1 dysk optyczny (CD).
(Korespondencja Sztuk.)
(ParkEdukacja.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na okł.: Objaśnienia muzykologów, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o kompozytorach i pisarzach.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 575-577. Indeks.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: 0.
WSTĘP. OD CISZY DO DŹWIĘKU. Cisza - głucha, niema? (Cyprian Kamil Norwid "Cisza"); Cisza absolutna (Anna Kamieńska "Cisza"); Tylko dźwięki (John Cage "4'33''tacet"- Andrzej Chłopecki "Brzmienie ciszy"); Cóż wiesz o dźwięku? (Miron Białoszewski "Postukiwanie"). SŁUCHANIE SŁYSZALNEGO. Wieczna cisza i dźwięk mroku (Ludwig van Beethoven "VI Symfonia F-dur [Pastoralna]", op. 68 - Janusz L. Wiśniewski "S@motność w sieci", André Gide "Symfonia pastoralna"); Słyszalne słuchać (Ludwig van Beethoven "VII Symfonia A-dur", op. 92 - Adam Zagajewski "W cudzym pięknie"); Głuchy maestro (Ludwig van Beethoven "Sonata cis-moll [Księżycowa]", op. 27 nr 2 - Romain Rolland "Życie Beethovena", Ludwig van Beethoven "Testament heiligenstadzki", Zbigniew Herbert "Beethoven", Joanna Kulmowa "Beethoven"). OD DŹWIĘKU NATURY DO DŹWIĘKU MUZYKI. Dźwięki: odgłosy, głosy, muzyka (Johann Sebastian Bach "Wariacje Goldbergowskie", BMV 988 - Maria Gołaszewska "Estetyka słuchu"); O zjawisku muzycznym (Igor Strawiński "O zjawisku muzycznym"); Słowik solista (Olivier Messiaen "Katalog ptaków" - Julian Tuwim "Słowik"); Koncert natury (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Muzyka pór roku (Antonio Vivaldi "Cztery pory roku", op. 8 - Anonim "Wiosna", "Lato", "Jesień", "Zima"); Wiatr harfiarz (Jarosław Marek Rymkiewicz "Harfa eolska"); Ziemia - stary instrument (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wietrzna symfonia"); Muzyczne nastroje jesieni (Paul Verlaine "Piosenka jesienna [1]"). MUZYKA. Próba definicji muzyki (Fryderyk Chopin "Definicje muzyki"); Mowa bez mowy (Rainer Maria Rilke "Muzyka"); Dźwięk słowa a dźwięk muzyki (Georg Wilhelm Friedrich Hegel "Muzyka"); Siostry bliźniacze? (Thomas Mann "Doktor Faustus"); Muzyczne źródło poetyckiej kreacji (Adam Mickiewicz "Wielka Improwizacja"); Literatura i muzyka - oddzielnie (Søren Kierkegaard "Albo - albo"); Literatura i muzyka - razem (Artur Schopenhauer "Świat jako wola i przedstawienie"); Nad literaturą (Hipolit Taine "Sztuka nad sztukami"); Muzyka i liczba (Friedrich Wilhelm Joseph Schelling "Muzyka niebieska", Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Czy nastąpi kres melodii? (Siergiej Prokofjew "Czy melodie mogą się wyczerpać?"); Muzyka programowa i muzyka absolutna (Richard Strauss "Symfonia alpejska", op. 64 - Jerzy Waldorff "Programowa czy absolutna?"); Co jest muzyką? (Cyprian Kamil Norwid "Bogumił"); Awangardowe uszy (Arnold Schönberg "Klavierstücke", op. 11, 23, 25, 33; Anton Webern "Passacaglia", op. 1; Pierre Henry, Pierre Schaeffer "Symfonia samotnego człowieka"; Jean-Michael Jarre "Oxygène" - Jerzy Waldorff "Zbuntowane uszy"); Litery dźwięku (Jerzy Waldorff "Historia nut"). JUŻ STAROŻYTNI... Narodziny muzyki (Bogusław Śmiechowski "Hipotezy dotyczące powstania muzyki", Bogusław Schaeffer "Początki muzyki"); Muzyka staroegipskiego obrzędu (Bolesław Prus "Faraon"); O czym śpiewały syreny (Claude Debussy "Nokturn nr 3", "Syreny", L 91/3 - Homer "Odyseja", Wacław Kubacki "Dziennik 1944-1958"); Śpiew aojdów (Homer "Odyseja"); Muzyka i miłość (Krzysztof Kamil Baczyński "Orfeusz w lesie"); Helleński Caruso (Zbigniew Herbert "Arijon"). WESPÓŁ Z MUZYKĄ. Literatura i muzyka - miejsca wspólne (Witold Wirpsza "Poezja a muzyka"); Ze źródeł słowa i muzyki: epos Homera i oda Pindara (Homer "Iliada", Pindar "Olimpijska II oda"); Lira i liryka (Cyprian Kamil Norwid "Liryka i druk"); Muzyczne ziarno tragedii (Friedrich Nietzsche "Narodziny tragedii"); Wejście chóru (Sofokles "Antygona"); Muzyka gotyckiej katedry: chorał gregoriański (Hildegarda z Bingen "Kyrie" - Adam Zagajewski "Szybki wiersz"); Taneczna opowieść łabędzi (Piotr Czajkowski "Jezioro łabędzie", suita z cz. III. "Taniec łabędzi" - "Libretto" Jeziora łabędziego); Nie tylko literatura i muzyka - opera (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Sœren Kierkegaard "Albo-albo"); O marzeniu pewnego muzyka (Witold Wirpsza "Napisać muzykę do tekstu poetyckiego"). POETYKA DŹWIĘKU. "Dalla sua pace" albo "W Dallas siepacze (łapacze, Apacze)" (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" i aria "Dalla sua pace" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Stanisław Barańczak "Fonet"); Słowo - brzmienie i znaczenie (Edward Kozikowski "Ballada o młynie"; Władysław Sebyła "Młyny. Sonata nieludzka"); Melodia głosek (Leopold Staff "Deszcz jesienny"); Rytm wiersza (Bolesław Leśmian "U źródeł rytmu"; Bolesław Leśmian "Dąb"); Tańczące słowa (Wolfgang Amadeus Mozart "Eine kleine Nachtmusik, KV 525" - Wisława Szymborska "Ruch"). MUZYCZNOŚĆ JĘZYKA. Gra poeta (Thomas Stearns Eliot "Muzyka poezji"); Poezjo-muzyk: Konstanty Ildefons Gałczyński (Konstanty Ildefons Gałczyński "Spotkanie z Chopinem"); Wiersza słuchanie (Jarosław Iwaszkiewicz "VI"). PARTYTURA LITERACKA. Wiersz dźwiękowy (Stanisław Młodożeniec "Moskwa"); Tekst o niczym (John Cage "Lecture on Nothing" [Odczyt o niczym]); Partytura teatralna (Miron Białoszewski "Imiesłów. Gramat"); Teatr instrumentalny (Bogusław Schaeffer "Teatr instrumentalny", "Kaczo"); Projekt powieści umuzykalnionej (Aldous Huxley "Kontrapunkt"). LITERACKI PRZEKŁAD MUZYKI. Chopin wierszem (Fryderyk Chopin "Mazurek a-moll", op. 7 nr 2 - Kornel Ujejski "Zakochana [Dzieło 7. Mazur2.]"); Wagner Żeromskiego (Richard Wagner "Tannhäuser" - Stefan Żeromski "Dzienniki"); Słowa są bezsilne (Johann Sebastian Bach "Preludium" i "Fuga C-dur", BMV 547; Fryderyk Chopin "Nokturn cis-moll", op. 27 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Jan Sebastian Bach"; "Chopin"). DZIEŁO LITERACKIE O MUZYCE. Morze muzyki i egzystencji (Charles Baudelaire "Muzyka"); Śladami nieuchwytnego (Hector Berlioz "Z pamiętników"; Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"); Nastroje głębi duszy (Stanisław Przybyszewski "Z psychologii jednostki twórczej"); Ekscytacja muzyką (Ludwig van Beethoven "Sonata A-dur [Kreutzerowska]", op. 47 - Lew Tołstoj "Sonata Kreutzerowska"); Rozum czy emocje? (Thomas Mann "Czarodziejska góra"); Sztuka podrzędna, służebna, pomocnicza? (Józef Weyssenhoff "Syn marnotrawny"); Sztuka jak nauka (Honoré de Balzac "Gambara"); Czysta muzyka (Stanisław Ignacy Witkiewicz "Sonata Belzebuba"); Deformacja formy (Witold Gombrowicz "Dziennik 1957-1961"); Estetyka hałasu (Zbigniew Herbert "Pan Cogito a pop"); Literackie opisy muzyki (Piotr Czajkowski "VI Symfonia h-moll [Patetyczna]", op. 74 - Thomas mann "Buddenbrookowie"; Stefan Żeromski "Dzieje grzechu"). DZIEŁO LITERACKIE O DZIELE MUZYCZNYM. Ojczyzna muzyka (Johannes Brahms "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 8 - Maria Kuncewiczowa "Cudzoziemka"); Stanisława Barańczaka "Podróż zimowa" (Franz Schubert "Podróż zimowa", op. 89 D 911 - Stanisław Barańczak "I"); Zew muzyki (Fryderyk Chopin "Mazurek gis- moll", op. 33 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Mazurek gis-moll"); Muzyka ostatniej drogi (Fryderyk Chopin "Sonata b-moll", op. 35 - Jan Lechoń "B-moll"); W mateczniku wiersza (Gustav Mahler "V Symfonia cis-moll" - Jarosław Marek Rymkiewicz "Ogród w Milanówku. Trauermarsch. Wie ein Kondukt. Jak u Mahlera"). LITERACKIE INSPIRACJE DZIEŁA MUZYCZNEGO. Pasja według Krzysztofa Pendereckiego (Krzysztof Penderecki "Pasja według św. Łukasza" - Krzysztof Penderecki "Libretto" Pasji według św. Łukasza); Magia słowa i muzyki (Paul Dukas "Uczeń czarnoksiężnika" - Johann Wolfgang Goethe "Uczeń czarnoksiężnika"); Zakochana Małgorzata (Franz Schubert "Małgorzata przy kołowrotku", op. 2 D 118 - Johann Wolfgang Goethe "Faust"); Od ballady do pieśni (Stanisław Moniuszko "Czaty" - Adam Mickiewicz "Czaty"); Marzenie fauna (Claude Debussy "Popołudnie fauna - Stéphane Mallarmé "Popołudnie fauna. Sielanka"). LITERACKIE NAWIĄZANIE DO FORMY I GATUNKU MUZYCZNEGO. Literacka i muzyczna: ballada (Franz Schubert "Król olch", op. 1D 328 - Johann Wolfgang Goethe "Król olch"); Żartobliwe dźwięki (Ludwig van Beethoven "V Symfonia c-moll", op. 67, cz. III. "Scherzo" - Julian Tuwim "Scherzo"); Preludium deszczowe (Fryderyk Chopin "Preludim Des-dur [Deszczowe]", op. 28 nr 15 - Artur Oppman "Deszcz. Preludium"); W nastroju nocy (Fryderyk Chopin "Nokturn G-dur", op. 37 nr 2 - Leopold Staff "Nokturny"; Władysław Sebyła "Nokturny"); Kołami dźwięków, kołami słów (Ludwig van Beethoven "Rondo a cappriccio G-dur [Złość z powodu zagubionego grosza]", op. 129 - Ludwik Jerzy Kern "Czym jest muzyka?"); Fuga śmierci (Johann Sebastian Bach "Sztuka fugi", BWV 1080 - Paul Celan "Fuga śmierci"); Dwa bieguny nieskończoności: symfonia i wariacje (Milan Kundera "Księga śmiechu i zapomnienia"); Symfonia dziejów (Julian Tuwim "Symfonia wieków"); Narodziny jazzu (Duke Ellington "Harlem Airshaft" - Leopold Tyrmand "U brzegów jazzu"). PIÓREM O INSTRUMENCIE MUZYCZNYM. Naturalny instrument (Witold Hulewicz "Ludzki głos"; Wisława Szymborska "Przewodnik operowy"); Na początku była lira i liryka (Zygmunt Kubiak "Orfeusz i lira"); Płynie dźwięk harfy (Jan Lechoń "Harfa w nocy"); Do lutni o lutni (Denis Gaultier "La rhétorique des dieux" - Franciszek Dionizy Kniaźnin "Do lutni"); Strunowe, dęte, perkusyjne (Jan Antoni Homa "Altowiolista"); Sekret skrzypiec (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Anatolij Winogradow "Potępienie Paganiniego"); Smutek wiolonczeli (Johann Sebastian Bach "Suita wiolonczelowa D-dur", BMV 1012 - Adam Zagajewski "Wiolonczela"); Słuchaj i patrz - organy (Stefan Chwin "Organy oliwskie"); Instrument ze skrzydłem (Witold Hulewicz "Fortepian"); Wirtuoz trąbki - Louis Armstrong (Louis Armstrong "La Vie En Rose"; "When the Saints Go Marching In" Ryszard Kapuściński "*** [Trąbka Armstronga]"); Fagot wagabunda (Antonio Vivaldi "Koncert d-moll na fagot z orkiestrą", RV 481 - Witold Hulewicz "Fagot"); Melodia sioła (Jerzy Libert "Na fujarce"); Instrument zespół (Witold Hulewicz "Perkusja"); Katarynka katarzynka (Bułat Okudżawa "Katarynka" - Bułat Okudżawa "Katarynka"). MUZYKA I HISTORIA. Hymn średniowiecznej Polski (Anonim "Bogurodzica" - Anonim "Bogurodzica"; Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy"); Literacki koncert muzyki ilustracyjnej (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Doskonałość muzyki i okrucieństwo historii (Cyprian Kamil Norwid "Fortepian Szopena"); Muzyka jako dzieje burzliwe (Jan Lechoń "Mochnacki"); Muzyczny symbol tożsamości Polaków (Anonim "Mazurek Dąbrowskiego" - Józef Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego"). LITERACKI OBRAZ MUZYKA. Muzyka gwiaździstego nieba (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha"); Maestro Mozart (Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie" - Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie"); Moja muzyka, życie moje (Ludwig van Beethoven "Missa Solemnis", op. 123 - Czesław Miłosz "Mistrz"); Ten diabelski Paganini (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Maurycy Mochnacki "Paganini"; Wisława Szymborska "Paganini"); Próba rekonstrukcji obrazu Chopina (Zbigniew Herbert "Chopin na obrazie i na fotografii"); Portret z muzyki (Włodzimierz Słobodnik "Nocne odwiedziny pana Brahmsa"); Muzyczna drabina Jakubowa (Stanisław Barańczak "Tenorzy"). LITERACKI OBRAZ ODBIORCY. Słuchanie muzyki (Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Dźwięk jako treść (Stefan Żeromski "Promień"); Beethovena słucham (Ludwig van Beethoven "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 61; "V Symfonia c-moll", op. 67 - Maria Dąbrowska "Dzienniki"). DYRYGENT, ORKIESTRA, KONCERT. Dyrygent dyktator (Johann Strauss syn "Nad pięknym modrym Dunajem", op. 314 - Elias Canetti "Dyrygent"); Przed koncertem (Juliusz Kaden-Bandrowski "Music-hall"); Od fenomenu orkiestry do fenomenu muzyki (Czesław Miłosz "Muzyka"); Przed koncertem i po nim (Witold Hulewicz "Cisza po muzyce"). LITERATURA NA TEMAT ZWIĄZKÓW MUZYKI ZE SZTUKĄ. Patronka z przypadku (Wojciech Wencel "Przepis na arcydzieło"); Skrzypek, wiatr i kostucha (Emil Zegadłowicz "Na dnie skrzypiec"); Dźwięk, mowa i muzyka architektury (Ernest Niemczyk "Od akustyki wnętrz do ich proporcji"); Fotografia kwintetu rodzinnego (Witold Wirpsza "Muzyka"). SŁOWNICZEK POJĘĆ MUZYCZNYCH. BIOGRAMY TWÓRCÓW. BIBLIOGRAFIA. INDEKS TWÓRCÓW I ICH DZIEŁ.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej