301742
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 207-215.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Szkoła narzędziem "zbrojenia duchowego" młodzieży w okresie cesarskim.
Zawiera: Próby urzeczywistnienia idei międzynarodowego zbliżenia i pokoju na gruncie szkoły w latach międzywojennych (ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Niemiec) ; Szkolne wychowanie w centrum międzynarodowej opinii ; Powołanie Międzynarodowej Komisji Współpracy Intelektualnej przy Lidze Narodów ; Pionierskie prace podręcznikowe krajów skandynawskich ; "Duch międzynarodowy w nauczaniu historii" tematem obrad III Kongresu Wychowania Moralnego, Genewa 1922 r. ; Założenie (1925 r.) i działalność Międzynarodowego Biura Wychowania ; Weryfikacja podręczników historii w kręgu zainteresowań międzynarodowych organizacji historyków ; Konferencja w Sprawach Nauczania Historii w Hadze (1932 r.) ; II Konferencja w Srawach Nauczania Historii w Bazylei (1934 r.) ; Prace Podkomisji Podręcznikowej MKWI przy Lidze Narodów ; Rezolucja Cesaresa ; Deklaracja Ligi Narodów w sprawie podręczników szkolnych z 1936 r. ; Reakcja poszczególnych państw ; Stanowisko Niemiec ; Niemiecko-francuskie rozmowy podręcznikowe ; Fiasko pertraktacji podręcznikowych z Polską.
Zawiera: Sprawy polskie w niemieckiej szkole w okresie republiki weimarskiej ; Opinia niemiecka wobec spraw polskich po powstaniu państwa polskiego i walk o granice państwowe ; Załamanie się prób zreformowania niemieckiej szkoły ; Sprawy szkolnictwa w konstytucji weimarskiej ; "Parlament oświatowy Rzeszy ; Utrzymanie niezalezności krajów niemieckich w dziedzinie oświaty ; Ustrój szkolny w okresie weimarskim.
Zawiera: Kadra nauczycielska ; Zróznicowany system kształcenia nauczycieli w niemieckich krajach ; Pruskie akademie pedagogiczne - "twierdze niemieckiego ducha na Wschodzie" ; "Nastawienie umysłowe" korpusu nauczycielskiego wobec wschodniego sąsiada.
Zawiera: Rola historii w urabianiu swiadomosci i kształtowaniu postaw młodziezy wobec Polski ; Miejsce historii w szkolnym nauczaniu ; Składniki warsztatu pracy nauczyciela historii (literatura naukowa, popularnonaukowa, czasopisma szkolno-pedagogiczne, prasa codzienna, literatura piekna, korelacja z innymi przedmiotami) ; Źródła tendencji i nastrojów sprzecznych z "duchem pojednania narodów" w szkolnych podręcznikach historii ; Reakcja Polski na prowadzony w niemieckiej szkole kurs wychowawczy.
Zawiera: Analiza treści podręczników i innych wydawnictw szkolnych z punktu widzenia spraw polskich ; Zagadnienia prehistorii ; Okres pierwszych Piastów ; Dzieje Śląska ; Średniowieczna kolonizacja niemiecka na Wschodzie ; Zakon krzyzacki i POmorze ; Bitwa pod Wiedniem ; Rozbiory Polski ; Polskie sprawy narodowe w XIX i XX w. ; Odrodzenie państwa polskiego w 1918 r. ; Walki o granicę państwową polsko-niemiecką ; Górny Śląsk ; Wielkopolska ; "Polski korytarz" ; Stosunki narodowościowe w Polsce ; Prześladowanie mniejszości niemieckiej ; "Polnische Wirtschaft" ; Polski imperializm.
Zawiera: Szkoła hitlerowska wobec spraw polskich (1933-1939) ; Koncepcja histlerowskiego systemu wychowania i nauczania ; Zmiany organizacyjno-ustrojowe szkolnictwa po przejęciu władzy przez nazistów ; Kadra nauczycielska ; Czystka wśród nauczycieli ; Zasada wodzostwa (Fuhrerprinzip) w szkolnictwie ; Powołanie Narodowosocjalistycznego Związku Nauczycieli (NS Lehrerbund) ; Formy "budzenia woli Wschodu" (der Ostwille) w systemie indoktrynacji kadry nauczajacej ; Nowe zasady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych ; Przeciwpolski kurs w niemieckich zakładach kształcenia nauczycieli ; Nastawienie wschodnie w przygotowaniu kadry dla szkolnictwa średniego ; Egzaminy nauczycielskie instrumentem umacniania nowego kursu w szkolnictwie.
Zawiera: Kierunek zmian programowo-organizacyjnych w hitlerowskiej szkole ; Centralna reglamentacja treści wychowawczo-kształcących ; Powszechny "kurs historii rewolucji narodowosocjalistycznej" w niemieckich szkołach w pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego 1933/34 ; Zagadnienia "niemieckiego Wschodu" w zaleceniach progrmowo-podręcznikowych ministra W. Fricka z 9 maja 1933 r. ; Metoda żywego słowa i postawa polityczna nauczycieli dyrektywa metodyczną szkolnego nauczania.
Zawiera: 0. Przeciwpolskie założenia systemu "Lager-Idelogie".
Zawiera: Szkolne pomoce naukowe ; Sprawy polskie a niemiecka polityka wschodnia w nowych wydawnictwach szkolnych ; Deformacja i degradacja dziejów Polski na tle "szczytowych punktów niemieckiej historii" w szkolnej edukacji historycznej ; Nazistowskie gazety "źródłem wiedzy" młodzieży ; Rola filmu i radiofonii szkolnej w lansowaniu i interpretacji tematów "niemieckiego Wschodu".
Zawiera: Włączenie szkolnictwa austriackiego w system wychowawczy Trzeciej Rzeszy po Auschlussie w 1938 r.
Zawiera: Rozmowy podręcznikowe polsko-niemieckie w latach trzydziestych.
Zawiera: 0.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej