301315
Książka
W koszyku
(Edukacja Dzisiaj)
Uznany w świecie podręcznik wykorzystywany w kształceniu i dokształcaniu nauczycieli. Prezentuje systemy wprowadzania i utrzymywania dyscypliny w klasie dopasowane do codziennej praktyki nauczycielskiej. Książka zawiera 4 powiązane ze sobą części. Pierwsza część to przegląd rodzinnych, społecznych i szkolnych źródeł problemów z dyscypliną, który ma pomóc w autodiagnozie i wypracowaniu przyszłym i obecnym nauczycielom własnej teorii kierowania klasą i ładem klasowym. Druga część, stanowiąca trzon książki, to doskonale uporządkowana prezentacja 8 sprawdzonych empirycznie systemów zachowania dyscypliny w klasie. Trzecia część jest powrotem do stworzenia własnej teorii dyscypliny przez czytelników, którzy dopiero sposobią się do zawodu nauczycielskiego. Pomocne są w tym zwłaszcza punkty i pytania do szerszej refleksji, stanowiące dodatek do każdego rozdziału. Czwarta część relacjonuje główne problemy dyscyplinarne, takie jak przemoc w szkole czy skutki kulturowego, społecznego i etnicznego zróżnicowania uczniów.
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Classroom discipline and management
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Problemy zwiazane z dyscypliną i ich przyczyny: przyczyny problemów z dyscypliną, rola domu, społeczeństwa, szkoły.
Zawiera: Podejmowanie decyzji w sprawach dyscypliny: filozofia edukacyjna a teorie rozwoju dziecka, teorie kierowania, interwencji niedyrektywnej, przewodnictwa. Tworzenie indywidualnej teorii dyscypliny, cechy charakterystyczne teorii. Opis, objasnienie, prognozy, podstawy teoretyczne. Porównanie czterech podejść do dyscypliny: modyfikacja zachowania, dyscyplina asertywna, logiczne konsekwencje, terapia rzeczywistości/teoria wyboru.Wpływ indywidualnego podejscia do dyscypliny: analiza własnej filozofii, okreslenie kryteriów wyboru, identyfikacja i ocena zasadności założeń, przyjęcie, synteza lub stworzenie nowego modelu, rozpatrywanie funkcji uniwersalnego programu dyscypliny, wybór profilu dyscypliny, podjęcie decyzji, rola analizy refleksyjnej w podejmowaniu decyzji.
Zawiera: Modele dyscypliny.
Modyfikacja zachowania: Burrhus F. Skinner ; Podstawowe zasady modyfikacji zachowania ; Strategie korygujące: wzmacnianie, wygaszanie, wykluczanie, karanie ; Rozkłady wzmocnień ; Rodzaje wzmocnień: warunkowe, nagrody w postaci jedzenia, rzeczowe, w formie zajęć, wzmocnienia ogólne i wspomagające, żetonowy system wzmocnień ; Problemy przekupstwa i środków zniechęcających ; Niektóre problemy związane z nagrodami ; Zapobieganie problemom z dyscypliną ; Dyscyplina w całej szkole ; Mocne i słabe strony modyfikacji zachowania.
Zawiera: Dyscyplina asertywna: Lee Canter ; Reakcje na złe zachowanie: styl nieasertywny, nieprzyjazny, asertywny ; Przeszkody na drodze do asertywności ; Stosowanie dyscypliny asertywnej: krok pierwszy: stwórz pozytywne relacje uczeń - nauczyciel, krok drugi: Określ zasady lub swoje wymagania, krok trzeci: Rejestruj przypadki niewłaściwego zachowania, krok czwarty: Stosuj kary, aby wymusić przestrzeganie przez uczniów ograniczeń, krok piąty: Wprowadź w życie system pozytywnych konsekwencji, krok szósty: Zadbaj o silne wsparcie rodziców ; Niektóre problemy związane ze stosowaniem kar lub negatywnych konsekwencji ; Zapobieganie problemom z dyscypliną ; Dyscyplina w całej szkole ; Mocne i słabe strony dyscypliny asertywnej.
Zawiera: Logiczne konsekwencje: Rudolf Dreikurs.
Zawiera: Motywy zachowania: przyciąganie uwagi, sprawowanie władzy, branie odwetu, pokazywanie własnej słabości ; Style nauczania: autorytarny, liberalny, demokratyczny ; Jak pomóc uczniom korygować ich zachowanie: rozpoznawanie błędnych celów ; Zapobieganie problemom z dyscypliną: zachęta a pochwała, konsekwencje logiczne, dyskusja w klasie, sugestie dotyczące dyscypliny prewencyjnej ; Dyscyplina w całej szkole ; Mocne i słabe strony modelu logicznych konsekwencji.
Zawiera: Analiza transakcyjna: Eric Berne i Thomas Harris.
Zawiera: Zachowanie a mózg ; Trzy stany ego: rodzic, dziecko, dorosły ; Cztery pozycje życiowe: nie jestem w porzadku - ty jesteś w porządku, nie jestem w porządku - ty nie jesteś w pporządku, jestem w porządku - ty nie jesteś w porządku, jestem w porządku - ty jesteś w porządku ; Analizowanie transakcji: rozpoznawanie stanów ego, unikanie transakcji rozbieżnych ; Analiza transakcyjna w szkole: pozostawanie w stanie Dorosłego, uczenie dzieci analizy transakcyjnej ; Gry uczniów ; Jak sobie radzić z grą uczniów ; Zapobieganie problemom z dyscypliną ; Dyscyplina w całej szkole ; Mocne i słabe strony analizy transakcyjnej.
Zawiera: Trening skuteczności nauczyciela: Thomas Gordon.
Zawiera: Argumenty za treningiem skuteczności nauczyciela ; Podstawy treningu: "własność" problemu, ustalanie potrzeb uczniów, dokonywanie wymiany, modyfikowanie środowiska edukacyjnego, słuchanie aktywne, wysyłanie konfrontacyjnych komunikatów typu "ja" ; Zmniejszanie oporu przez zmianę taktyki ; Rozwiązywanie problemów ; Konflikt wartości ; Dyscyplina prewencyjna: prewencyjny komunikat typu "ja", modyfikowanie przestrzeni sali lekcyjnej ; Mocne i słabe strony treningu skuteczności nauczyciela ; Główne myśli.
Zawiera: Terapia rzeczywistości/teoria wyboru: Wiliam Glasser.
Zawiera: Terapia rzeczywistości: korygowanie zachowań nieakceptowalnych, wykluczenie ; Teoria wyboru: podstawowe potrzeby człowieka, równoważenie potrzeb, niezaspokojone potrzeby a złe zachowanie, obrazy w umysle, konflikty w zaspokajaniu potrzeby kontroli ; Glasserowska szkoła jakości: kierowanie: szef kontra przewodnik, program szkoły jakości ; Strategie korekcyjne ; Zapobieganie problemom z dyscypliną ; Dyscyplina w całej szkole ; Wspólnoty jakości a szkoły jakości ; Mocne i słabe strony terapii rzeczywistości/teorii wyboru.
Zawiera: Dyscyplina rozsądna: Forrest Gathercoal.
Zawiera: Perspektywa etyczna ; Perspektywa prawna ; Prawa ucznia ; Pierwsza, czwarta i czternasta poprawka do Konstytucji ; Prawo demokratyczne a szkoła ;Reguły i konsekwencje ; Rozsądne stosowanie reguł i konsekwencji ; Dyscyplina rozsadna w klasie: podejście indukcyjne, dedukcyjne, spotkania klasowe ; Zapobieganie problemom z dyscypliną : Mocne i słabe strony modelu dyscypliny rozsądnej.
Zawiera: Model Jonesa: Fredric H. Jones.
Zawiera: Struktura klasy: reguły, procedury, standardy, zarządzanie przestrzenią klasy, relacje między uczniami a nauczycielem ; Kontrolowanie klasy: strategie udzielania wskazówek, ustalanie granic ; Pobudzanie do współpracy: trening odpowiedzialności i pomijania ; Systemy wspomagajace ; Zapobieganie problemom z dyscypliną ; Mocne i słabe strony modelu Jonesa.
Zawiera: Tworzenie uniwersalnego programu dyscypliny.
Zawiera: Indywidualna filozofia dyscypliny ; Ustalanie kryteriów ; Identyfikacja i potwierdzenie założeń ; Rozważanie mozliwych wariantów ; Przegląd modeli dyscypliny: modyfikacja zachowania, dyscyplina asertywna, logiczne konsekwencje, analiza transakcyjna, trening skuteczności nauczyciela, terapia rzeczywistości/teoria wyboru, dyscyplina rozsadna, model Jonesa.
Zawiera: Tworzenie indywidualnej teorii dyscypliny.
Zawiera: Przykładowy uniwersalny program dyscypliny: zapobieganie problemom dyscypliny.
Zawiera: Podejścia i procedury kierowania klasą.
Zawiera: Przemoc w szkole.
Zawiera: Przyczyny przemocy: rodziny dysfunkcyjne i znęcanie się nad dziećmi, zastarszanie a przemoc, gangi a przemoc, przemoc a wpływ szkoły.
Korygowanie problemów z przemocą szkolną: nadzór jako metoda niedopuszczania do przemocy, postępowanie w razie napaści i wzięcia zakładników, badania profilaktyczne potencjalnych źródeł przemocy, wspieranie działań przeciwko zastraszaniu i działalności gangów, rozwiązywanie konfliktów i mediacja rówieśników.
Zawiera: Zapobieganie problemom z przemocą szkolną: zaspokajanie potrzeb uczniów, uczenie się i motywacja, współnoty uczących się, promowanie wspólnot uczących się, inteligencje wielorakie, trening odporności.
Zawiera: Kierowanie klasą a różnorodność uczniów.
Zawiera: Zróznicowanie kulturowe a relacje międzypersonalne ; asymilacja a pluralizm kulturowy ; Klasy społeczne ; Zróżnicowanie etniczne ; Język a styl porozumiewania się ; struktura edukacji wielokulturowej.
Zawiera: Program i metody nauczania uczniów z mniejszości kulturowych, etnicznych i rasowych ; Eliminowanie uprzedszeń związanych z płcią ;Nietypowość ; Różnorodność religijna a szkoła.
Zawiera: Kierowanie klasą.
Zawiera: Rozpoczęcie roku: poznawanie się, ustalanie reguł ; Organizacja czasu: wprowadzanie procedur, objasnianie zadawanych prac, rozdawanie materiałó, zakończenie lekcji ; Utrzymywanie właściwego tempa ; Wzmacnianie koncentracji na zadaniach - pobudzanie zainteresowania uczniów, kierowanie nauką, ograniczanie zakłóceń ; Organizacja przestrzeni - strefa aktywności, układ miejsc siedzących, środowisko sali lekcyjnej ; Wzmacnianie pozycji uczniów w klasie ; Angażowanie rodziców - obowiązki wychowawcze rodziców, kontaktowanie się z rodzicami, wolontariusze, kierowanie szkołą i podejmowanie decyzji przez rodziców.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla nauczycieli i pedagogów.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej