302825
Brak okładki
Książka
W koszyku
I. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki. Dydaktyka ogólna i szczegółowa, przedmiot i funkcje dydaktyki. Tendencje w dydaktyce współczesnej. Metody badań dydaktycznych (proces badania naukowego, metody, techniki, metody jakościowe. Wartości i cele kształcenia ogólnego. III. Treści kształcenia ogólnego: funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów, kryteria i teorie doboru treści. Proces kształcenia ogólnego: podstawy filozoficzne i psychologiczne, integracja procesu nauczania i uczenia się, ogniwa procesu, integracja nauczania i wychowania.
II. Wartości i cele kształcenia ogólnego. Wartości ich związek z celami kształcenia ogólnego. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia. Wartości jako przedmiot badań aksjologii. Pojęcie wartości. Rodzaje i hierarchiczność wartości. Związek wartości z celami kształcenia. Cele kształcenia ogólnego. Funkcje i isota celów kształcenia. Źródła i podstawy celów kształcenia. kOncepcje, taksonomia, uszczegółowienie celów, znaczenie świadomosci celów kształcenia w procesie edukacji.
IV. Proces kształcenia ogólnego. Podstawy filozoficzne i psychologiczne . Proces kształcenia jako zinterowany proces nauczania i uczenia się. Ogniwa procesu: uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia, poznawanie nowych faktów, nabywanie nowych pojęć, poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy, przechodzenie od teorii do praktyki, wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych, sprawdzanie i ocena osiągnięć. Integracja procesów nauczania i wychowania.
V. Kształcenie wielostronne.
VI. Proces samokształcenia: pojęcie, cele, wdrażanie do samokształcenia.
VII. Zasady kształcenia: pojęcie, geneza, charakterystyka i klasyfikacja zasad kształcenia, przegląd i realizacja zasad kształcenia.
VIII. Metody kształcenia: pojęcie i rozwój metod nauczania, rózne aspekty nauczania, podział metod nauczania, metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne, nauczanie programowane. Funkcje metod nauczania, kryteria doboru metod. Metody uczenia się: recepcyjne, heurytyczne, badawcze, ekspresyjne, ćwiczebne.
IX. Formy organizacyjne kształcenia. System klasowo-lekcyjny, lekcja jako podstawowa forma kształcenia, struktura lekcji, typy lekcji ich charakterystyka, rodzaje toków lekcyjnych (tok lekcji podającej, problemowej, ćwiczeniowej, eksponującej). Zajęcia w klasach łączonych. Formy organizacyjne pracy uczniów (praca jednostkowa, zbiorowa, grupowa). Nauka domowa uczniów. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne. Wycieczki szkolne.
X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym. Pojęcie środków, funkcje, klasyfikacja, środki wzrokowe (proste, złożone), środki słuchowe, wzrokowo-słuchowe (audiowizualne). Środki dydaktyczne w procesie kształcenia.
XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej: pojęcie planowania i organizacji, rodzaje planów nauczycielskich, przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji, kontrola wykonania planu.
XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej: pojęcie niepowodzeń szkolnych, rodzaje niepowodzeń i ich skutki, przyczyny, przezwyciężanie niepowodzeń w nauce.
XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. Istota i funkcje sprawdzania. Formy i metody sprawdzania. Testy osiągnięć szkolnych. Jakościowe badania wyników kształcenia. Ocena w procesie kształcenia. Nowy system oceniania (wewnątrzszkolne i zewnętrzne).
XIV. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego. Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia. Praca z uczniem zdolnym. Podmiotowość w edukacji. Kształtowanie zdolności twórczych w procesie kształcenia. Uczenie się w świetle raportów edukacyjnych.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
I. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki. Dydaktyka ogólna i szczegółowa, przedmiot i funkcje dydaktyki. Tendencje w dydaktyce współczesnej. Metody badań dydaktycznych (proces badania naukowego, metody, techniki, metody jakościowe. Wartości i cele kształcenia ogólnego. III. Treści kształcenia ogólnego: funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów, kryteria i teorie doboru treści. Proces kształcenia ogólnego: podstawy filozoficzne i psychologiczne, integracja procesu nauczania i uczenia się, ogniwa procesu, integracja nauczania i wychowania.
II. Wartości i cele kształcenia ogólnego. Wartości ich związek z celami kształcenia ogólnego. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia. Wartości jako przedmiot badań aksjologii. Pojęcie wartości. Rodzaje i hierarchiczność wartości. Związek wartości z celami kształcenia. Cele kształcenia ogólnego. Funkcje i isota celów kształcenia. Źródła i podstawy celów kształcenia. kOncepcje, taksonomia, uszczegółowienie celów, znaczenie świadomosci celów kształcenia w procesie edukacji.
IV. Proces kształcenia ogólnego. Podstawy filozoficzne i psychologiczne . Proces kształcenia jako zinterowany proces nauczania i uczenia się. Ogniwa procesu: uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia, poznawanie nowych faktów, nabywanie nowych pojęć, poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy, przechodzenie od teorii do praktyki, wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych, sprawdzanie i ocena osiągnięć. Integracja procesów nauczania i wychowania.
V. Kształcenie wielostronne.
VI. Proces samokształcenia: pojęcie, cele, wdrażanie do samokształcenia.
VII. Zasady kształcenia: pojęcie, geneza, charakterystyka i klasyfikacja zasad kształcenia, przegląd i realizacja zasad kształcenia.
VIII. Metody kształcenia: pojęcie i rozwój metod nauczania, rózne aspekty nauczania, podział metod nauczania, metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne, nauczanie programowane. Funkcje metod nauczania, kryteria doboru metod. Metody uczenia się: recepcyjne, heurytyczne, badawcze, ekspresyjne, ćwiczebne.
IX. Formy organizacyjne kształcenia. System klasowo-lekcyjny, lekcja jako podstawowa forma kształcenia, struktura lekcji, typy lekcji ich charakterystyka, rodzaje toków lekcyjnych (tok lekcji podającej, problemowej, ćwiczeniowej, eksponującej). Zajęcia w klasach łączonych. Formy organizacyjne pracy uczniów (praca jednostkowa, zbiorowa, grupowa). Nauka domowa uczniów. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne. Wycieczki szkolne.
X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym. Pojęcie środków, funkcje, klasyfikacja, środki wzrokowe (proste, złożone), środki słuchowe, wzrokowo-słuchowe (audiowizualne). Środki dydaktyczne w procesie kształcenia.
XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej: pojęcie planowania i organizacji, rodzaje planów nauczycielskich, przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji, kontrola wykonania planu.
XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej: pojęcie niepowodzeń szkolnych, rodzaje niepowodzeń i ich skutki, przyczyny, przezwyciężanie niepowodzeń w nauce.
XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. Istota i funkcje sprawdzania. Formy i metody sprawdzania. Testy osiągnięć szkolnych. Jakościowe badania wyników kształcenia. Ocena w procesie kształcenia. Nowy system oceniania (wewnątrzszkolne i zewnętrzne).
XIV. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego. Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia. Praca z uczniem zdolnym. Podmiotowość w edukacji. Kształtowanie zdolności twórczych w procesie kształcenia. Uczenie się w świetle raportów edukacyjnych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej