á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
Lekcje wychowawcze to często czas załatwiania spraw organizacyjnych i bieżących wychowawczych, ponieważ lekcje wychowawcze są częścią programu wychowawczego szkoły, dobrze jest realizować je zgodnie z tym programem dostosowując do możliwości i potrzeb swojej klasy. (...) Mniej doświadczony nauczyciel wychowawca, może z powodzeniem lekcje proponowane dzielić na więcej jednostek lekcyjnych, wybierać, co uważa za najbardziej adekwatne dla swoich uczniów.
Kilkanaście lat temu, gdy młodzież charakteryzowała się większą ilością zasobów, łatwiej było nam wzajemnie się zrozumieć. Obecnie młodzież jest osamotniona. Młodych ludzi trzeba nauczyć rozmawiać o sobie, o umiejętnościach społecznych, o własnych potrzebach. To właśnie jest tematyka lekcji wychowawczych zaproponowana przez Autorkę. Wszystkie lekcje zrealizowała ona z młodzieżą gimnazjalną.
Książka jest bardzo dobrze przygotowana pod względem merytorycznym i wydawniczym. Jest czytelna, są piękne podkreślenia. Lekcje mają stałe pozycje, co wprowadza porządek. Załączniki dołączone do tematów, bardzo ułatwią pracę wychowawcy.
Podoba mi się pomysł „złotych myśli” oraz niedokończonych zdań. A także wypunktowanie najważniejszych czynników czy fragmentów lekcji.
Zaproponowane przez Autorkę metody są bardzo cenne, niejednokrotnie wykorzystywane również do pracy z młodzieżą starszą i z dorosłymi, wymagają od nauczycieli dużej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, umiejętności przewidywania skutków wprowadzenia tych właśnie metod w klasie.
Rozdziały początkowe jasno i przejrzyście „tłumaczą” celowość pracy wychowawczej i jej organizację. Autorka doskonale ukazuje stan zastany, nasze nauczycielskie „pobożne życzenia” i daje wskazówki, jak zmierzać się z wyzwaniami klasy.
Cenne jest przedstawienie i przypomnienie metod aktywizujących, uwypuklenie najważniejszych działań i podsumowania rozdziałów.
Książka „Kaktusy dojrzewania” pani Ewy Molskiej jest ważnym uzupełnieniem i pomocą w pracy wychowawczej nauczycieli. Serdecznie polecam – Małgorzata Narożna-Szmania pedagog